Sådan bliver Danmark gastronomisk centrum i 2015


Sådan bliver Danmark gastronomisk centrum i 2015

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1
Besøg på Restaurant NOMA.

Dansk gastronomi er førende i Norden med 29 stjerner i Michelin til Geranium, Restaurant Frederikshøj og Henne Kirkeby Kro. Men Danmark skal ifølge regeringen være globalt centrum for gastronomi i 2025, og her anbefaler tænketanken Team Gastro en stærkere markedsføring af danske kokke, råvarer og retter på strategisk vigtige markeder. Tænketanken med Noma-direktør Peter Kreiner i spidsen lægger op til en ambitiøs branding-indsats på markeder, hvor dansk gastronomi kan gøre en forskel.

2

Et årligt arrangement skal sætte gastronomien på dagsordenen i Danmark - både lokalt, regionalt og nationalt. Her skal danskerne møde gastronomien i forskellige sammenhænge fra producenten til restauranten, butikkerne og industrien. Tænketanken anbefaler at tage udgangspunkt i eksempelvis Copenhagen Cooking, Århus Gastro Week eller MAD-symposiet på Amager, som Noma står bag.

3

Gastronomer skal have de bedste vilkår for at blive inspirerede og arbejde sammen, og det skal ske i et ny gastronomisk akademi, hvor danske og udenlandske madprofessionelle kan mødes og tale om teknikker, smag, måltidstrends og derved styrke den gastronomiske scene i Danmark.

4

Tænketanken foreslår at udvikle ét nationalt koncept for regionale fællesskaber, som kan styrke værdikæden fra fødevareproducent til butik og restaurant. Det skal ske ved at understøtte udvikling af råvarer, produktion og distribution gennem idéudveksling mellem vidensinstitutioner og lokale producenter.

5

Højværdivarer udgør i dag 40 procent af den danske fødevareeksport, og potentialet er til stede for at øge det tal, vurderer tænketanken. Den foreslår udviklingen af en alliance af producenter af højværdivarer, som kan byde ind på relevante eksportmarkeder med et varieret udbud, og det vil give adgang til eksport for producenter, som ikke har det i dag.

6

Madevents som Copenhagen Cooking & Food Festival og Food Festival i Aarhus skal blive stærkere for at tiltrække internationale madskribenter og bloggere i højere grad. Ifølge tænketanken skal festivalerne være med til at skabe partnerskaber mellem det gastronomiske miljø i Danmark og madprofessionelle i udlandet for at styrke Danmark som gastronomisk destination.

Sådan bliver Danmark gastronomisk centrum i 2015

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce