Bilisterne vil i år kun i begrænset omfang opleve gener i forbindelse med udvidelse af Fynske Motorvej. Opkøb af ejendomme sker først til næste år

Først om fem år vil bilisterne på Fynske Motorvej kunne køre i tre spor i begge retninger på hele strækningen mellem Nr. Aaby og Odense Vest. Folketinget har ganske vist fundet pengene til at udvide motorvejen med et ekstra spor på de 24 kilometer, men der går en rum tid, før gravemaskinerne går i gang og til asfalten er køreklar.

I år bliver først og fremmest brugt på en nærmere detailprojektering, forklarer anlægs- og driftdirektør i Vejdirektoratet Michael Kirkfeldt.

Den lange vej til tre spor

Fyens Stiftstidende søsatte i maj kampagnen "tre spor nu" for at få udvidet motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense Vest. En udvidelse, der længe havde været på den politiske dagsorden uden at have resulteret i mere asfalt.

Allerede i 2003 indgik VK-regeringen, DF, R og Kristendemokraterne aftale om de kommende ti års trafikinvesteringer. Her blev den første milliard sat af til ekstra motorvejsspor mellem Middelfart og Odense V. Dengang var forventningen, at udvidelsen skulle ske fra 2009-2012.

I 2006
blev debatoplæg sendt til høring om udbygning af motorvejen, og der blev efterfølgende lavet en VVM-rapport.

I 2010
vedtog Folketinget anlægsloven for et ekstra spor på den 34 km lange strækning mellem Middelfart og Odense V. Der blev dog kun sat penge af til de første ti km mellem Middelfart og Nr. Aaby (indviet i 2014). Partierne (alle på nær Enhedslisten) aftalte, at den videre finansiering for strækningen mellem Nr. Aaby og Odense Vest skulle drøftes i 2013.

Først nu
har Folketinget så besluttet, at anlægsarbejdet skal gå i gang. Det betyder, at bilisterne i slutningen af 2022 vil kunne køre på en tresporet motorvej hele strækningen fra Middelfart til Odense Vest.

- Vi skal blandt andet have lavet udbudsmateriale og have gjort klar til ekspropriationsforretninger, siger han.

Han vil endnu ikke komme med et bud på, hvor mange ejendomme, der skal afgive jord til udvidelse af motorvejen. Tidligere har dog været fremme, at i alt 75 ejendomme vil blive berørt af både motorvejsudvidelsen og den kommende nye vestfynske jernbane, som et flertal uden om regeringen ønsker anlagt fra 2020 til 2026. Endnu mangler dog at blive vedtaget en anlægslov, og det betyder, at de berørte husejere og landmænd i første omgang kun kan få opkøbt jord til motorvejen, hvilket landboforening og landmænd tidligere skarpt har kritiseret i Fyens Stiftstidende.

Start ved Odense

Endnu er det dog ikke helt udelukket, at mange af de berørte lodsejere kun skal gennem ét ekspropriationsforløb. Vejdirektoratet deler nemlig udvidelsen af motorvejen op i to etaper. Første etape bliver mellem Blommenslyst og Grønnemose, hvor der er meget få lodsejere, der skal afgive jord til både motorvej og jernbane.

- Det er en af grundene til, at vi gennemfører første etape her og venter med den mere vestlige del mellem Grønnemose og Nr. Aaby til anden etape, forklarer Michael Kirkfeldt.

Den endelige tidsplan er endnu ikke fastlagt, men anlægs- og driftsdirektøren forventer, at de berørte ejendomme på første etape vil få opkøbt jord i foråret 2019. Selve anlægget af det tredje spor vil så kunne påbegyndes i sommeren 2019. Og når første etape er indviet, begynder anden etape, der skal være afsluttet i december 2022.

Hvornår første etape er færdig, vil Michael Kirkefeldt ikke komme med et bud på.

Nødspor inddrages

Bilisterne vil allerede i år i begrænset omgang blive berørt af motorvejsudvidelsen. Det sker i den sidste halvdel af året, når nødsporet skal forstærkes. Mens arbejdet pågår, vil hastighedsgrænsen formentlig blive sat ned til 80 km i timen.

- Men vi vil blandt andet arbejde om aftenen og natten, så vi generer trafikken mindst muligt, siger Michael Kirkfeldt.

Nødsporet forstærkes for at kunne klare trafikpresset, når al trafik i begge retninger på motorvejen samles i den ene side, så entreprenørerne kan arbejde i fred i den anden side, når selve udvidelsen af motorvejen går i gang. Det er samme fremgangsmåde som ved udvidelsen af motorvejen mellem Middelfart og Nr. Aaby.

Nødsporet inddrages altså i en periode til almindelig trafik, og det betyder, at bilisterne så vidt muligt skal trække til side for at gøre plads til ambulancer. Samtidig sættes hastighedsgrænsen ned til 80 km/t.

Udvidelsen af motorvejen koster 2,4 milliarder kroner. Langt det største beløb finansieres af Sund & Bælt og dermed bilisterne på Storebælt.

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Af:

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.