Kørselsfradraget løser ingen problemer med stigende benzinpriser, mener SF. Det er brug for helt andre tiltag for at sikre mobilitet.
Kørselsfradraget betyder reelt ikke det store for mobiliteten i samfundet, og derfor skal der skrues på andre haner for at sikre, at folk kan bevæge sig rundt uden at blive ruineret at høje benzinpriser. Det mener SF's skatteordfører, Jesper Petersen, efter Skatterådet i dag afviste at hæve befordringsfradraget. Det er Venstre og Dansk Folkeparti, der har lagt pres på for at øge fradraget, efter benzinpriserne er steget voldsomt, men det hjælper ifølge SF intet.

- Det er at stikke folk blår i øjnene, at det er løsningen på benzinprisernes indgriben i pengepungen. Benzinprisen er kun en lille del af befordringsfradraget, og det vil have meget større værdi for den enkelte, hvis ens bil kørte længere på literen. En gevinst, der også indkasseres ved det private brug af bilen, siger Jesper Petersen.

Han henviser til, at Skatterådet skulle hæve fradraget med otte ører pr. kilometer, hvis der kun skulle ses på de stigende brændstofpriser. For en bilist med 2000 fradragskilometer om året betyder det en besparelse på 550 kroner om året.

Mere om emnet

Se alle
Bil otte gange dyrere end bus

Bil otte gange dyrere end bus

Skatteråd fastholder befordringsfradrag

Pendlere dropper bussen

Pendlere dropper bussen