S anklager regeringen for ideologisk udlicitering af S-tog

Socialdemokratiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen (i midten), fastlagde i september i et interview med Jyllands-Posten partiets politiske kurs om DSB.

S anklager regeringen for ideologisk udlicitering af S-tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

S er ikke imod førerløse S-tog, men holder fast i Sass-forslag om sammenlægning af DSB og Banedanmark.

Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er på vej til at indgå en aftale om at gøre S-togene i hovedstadsområdet førerløse og sende driften af dem i udbud.

Men Socialdemokratiet går ikke med i den aftale, siger finansordfører Benny Engelbrecht (S).

- Vi synes, det er en farlig vej at gå. Vi har ikke noget imod metrodrift på S-togene, siger han.

- Men det er ganske klart, at det, der driver regeringen, er ikke et spørgsmål om rationale. Men tværtimod et ønske om at udlicitere. Det skulle regeringen stå ved.

Spørgsmål: Skal det forstås sådan, at aftalen i sig selv godt kan være rationel. Men at I er bange for, at det bliver en del af en større tendens?

- Det er ganske tydeligt, at regeringen har nogle klare hensigter med at udlicitere mere. Det skal man vist ikke være chefanalytiker for at se.

- Det er ret tydeligt, at Ole Birk Olesen (transportminister fra LA, red.) ikke er bange for at udlicitere. Det er jo fair nok, at han har den ideologiske tilgang.

- Vi har bare haft et andet bud. Det, som Henrik Sass Larsen (socialdemokratisk gruppeformand, red.) formulerede, nemlig at vi skal prioritere at sikre driften af jernbane i Danmark.

- Det gør vi bedst ved at lægge DSB og Banedanmark sammen.

Henrik Sass Larsen præsenterede i et interview med Jyllands-Posten i september Socialdemokratiets plan for DSB. Både tog og skinner skal tilbage på statens hænder, lød det.

- Det her er en stor principiel og ideologisk melding, sagde Sass til Jyllands-Posten.

- Vi må sikre, at DSB ikke bliver plukket fuldstændig fra hinanden. Der skal være en intakt forretning, og det skal være en velfungerende forretning. Derfor skal man ikke opdele markedet og tage de gode dele ud, sagde Sass.

Socialdemokratiet er også imod, at aftalen, ifølge Benny Engelbrecht, skal være med til at finansiere en aftale om afgiftsnedsættelser og skattelettelser til blandt andet aktionærer, som regeringen, DF og R indgik i november.

Cirka 400 millioner årligt af de samlede omkostninger på 2,2 milliarder til den skattepakke skal komme fra "effektiviseringer af DSB".

FAKTA: Her tjener og taber DSB sine penge
Der tegner sig et politisk flertal for at investere i førerløse S-tog og sende driften af S-togsnettet i udbud.

S-banen er en af de få aktiviteter i DSB, der giver overskud i sig selv. Se her, hvordan resultaterne er for DSB's togbaner:

* Samlet resultat for hele DSB 2016

- Omsætning: 11 milliarder kroner.

- Resultat: -1,7 milliarder kroner (Udløst af store nedskrivninger på IC4-tog.)

* Fjerntog mellem København og Aalborg/Esbjerg/Aarhus

- Passageromsætning: 2099 millioner kroner.

- Resultat: 48 millioner kroner.

* Lokaltog i Region Vest (Jylland og Fyn)

- Passageromsætning: 483 millioner kroner.

- Resultat: -845 millioner kroner.

* Lokaltog Region Øst (Sjælland, Lolland og Falster)

- Passageromsætning: 678 millioner kroner

- Resultat: -938 millioner kroner.

* Øresundsdriften

- Passageromsætning: 648 millioner kroner.

- Resultat: -137 millioner kroner.

* S-tog

- Passageromsætning: 1506 millioner kroner.

- Resultat: 54 millioner kroner.

* Samlet resultat uden indtægter fra statslig kontrakt

- -1818 millioner kroner.

* Resultat fra togdrift inklusive indtægter fra statslig kontrakt

- -1 millioner kroner.



Kilder: DSB's årsrapport 2016, strækningsregnskab,

S anklager regeringen for ideologisk udlicitering af S-tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce