Fynbus undgår ikke at spare på rute 110 og 920, men afgange til og fra gymnasier og handelsskoler bliver der ikke pillet ved, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg.

Unge mennesker, der skal frem og tilbage til deres ungdoms-uddannelser med rute 110 og 920, vil også kunne komme det, når Fynbus har gennemført sin forestående sparerunde.

Det varsler Fynbus-direktør Carsten Hyldborg, som står med hænderne fulde af en sparerunde på cirka ti millioner kroner.

Pengene skal findes i løbet af 2018, og den nyvalgte bestyrelse i Fynbus afviste torsdag et oplæg om helt at nedlægge rute 110 og 920, der blandt andet kører til Assens og Faaborg. De to ruter er i spil, fordi det er ruter, der ligger uden for regionens opgave, og derfor ikke er en "skal-opgave" for Fynbus, men unge under uddannelse har høj prioritet, understreger Fynbus-direktøren.

Sparerunde i Fynbus

Fynbus skal spare cirka 10 millioner kroner

Sparerunden skyldes et fald i passagertallet på 2,5 mio i 2016 og 2017

Årsagerne til faldet er bla. letbanebyggeri i Odense og overgang til Rejsekortet

Letbanebyggeriet er af Fynbus vurderet til at have kostet 1,5 mio passagerer

Rute 110 og 920, som bl.a kører til Assens og Faaborg, er i spil

Den nyvalgte Fynbus-bestyrelse har afvist helt at nedlægge ruterne

En uvildig analyse skal klarlægge de præcise årsager til frafaldet af passagerer

- Jeg tør godt love, at ungdomsuddannelser - gymnasier og handelsskoler - stadig vil blive betjent. Der sparer vi ikke, og vi skal også ind og kigge på de øvrige skoler, fri- og efterskoler. De plejer også at være betjent, og dem vil vi selvfølgelig også have fokus på. Det skal vi tale med de respektive kommuner om, siger Carsten Hyldborg til Fyens.dk.

Samme melding kommer fra Morten Andersen, formand for Fynbus og borgmester i Nordfyns kommune.

- Vi har sagt, at vi ikke vil se et spareforslag, der går ud over kørslen til uddannelsesinstitutionerne. Vi vil have et mere spiseligt forslag på bordet, fastslår Andersen.

Stadig i spil

Rute 110 og 920 er dog stadig i spil i sparerunden.

Hvor kraftigt, de bliver ramt, afhænger især af, hvor meget de enkelte kommuner vil spæde til budgettet. For kørslen på ruterne er i princippet en opgave for kommunerne, de har blot være begunstiget af, at regionen har påtaget sig opgaven så længe, der var kroner nok i kassen.

- Netto er, at der skal findes otte millioner kroner på de to ruter. Jeg vil ikke afskære os fra, at vi også kigger på den øvrige del af det regionale rutenet, men dér har vi været, og det er vi ikke så interesseret i at røre ved. Det har en bedre økonomi og betjener flere pendlere end lige præcis rute 110 og 920, som fortrinsvis betjener unddomsuddannelser og lokal pendling, siger Carsten Hyldborg.

Hvor meget sparerunden rammer de to ruter, bliver i sidste ende en sag for de fynske kommuner, som ejer Fynbus. Jo mere, kommunerne vil spytte i kassen, des mindre kommer sparekniven til at kunne mærkes, og kan ruternes økonomi strikkes sammen af både regionale og kommunale kroner, kan de i princippet køre, som de gør i dag.

- Nu går vi i gang med at kigge på ruterne og se, hvad de består af. I Assens kommune er der f.eks forholdsvis mange, der bruger ruten mellem Ebberup og Assens, men der er ikke ret mange mellem Haarby og Assens. Man kan bevare noget af ruten og skære andet væk eller køre den for kommunens regning. Det er en model, der er på andre ruter, siger Carsten Hyldborg, der også peger på, at teletaxa kan blive erstatningen, hvis afgange bliver aflyst.

- Vi har et unikt teletaxa-system på Fyn, og vi har oplevet, at nedlæggelsen af en lokal rute er blevet til et bedre tilbud med teletaxa, som er til gavn for alle borgere, og hvor du bliver hentet ved din kantsten.

Sparerunden bliver effektueret i 2019, og det betyder, at både rute 110 og 920 kører uændret hele 2018.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
3
Spareforslag om rute 920 er droppet

Spareforslag om rute 920 er droppet

20
Bus-fight: Odense-borgmester afviser at betale busregning

Bus-fight: Odense-borgmester afviser at betale busregning

9
Forslag fra Fynbus-medlem: Flyt Fynbus-hovedsæde fra Odense

Forslag fra Fynbus-medlem: Flyt Fynbus-hovedsæde fra Odense