Reglen de færreste kender: Her må du køre over for rødt på cykel


Reglen de færreste kender: Her må du køre over for rødt på cykel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når du skal til venstre på cykel i et lyskryds, må du gerne fortsætte over for rødt. Men måske skal du lade være, for manøvren kommer bag på de fleste, og du vil helt sikkert få dyt og tilråb kastet i nakken.

Advarsel: Du risikerer at få både fingeren og vrede tilråb fremover i trafikken, hvis du læser videre.

Ok? Vi kører.

Du sidder på den tohjulede og kommer til et stort lyskryds, hvor du skal svinge til venstre.

Så kører du selvfølgelig over til modsatte side og venter, til der bliver grønt den anden vej, ikke?

Sådan gør de fleste, men faktisk må man gerne køre videre, før lyset skifter. Rent teknisk er man nemlig i gang med et venstresving, som må fuldføres, så snart der ikke kommer biler eller anden trafik, som man kan være til gene for.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Stoop, der er jo rødt!?
Foto: Morten Dueholm

Det ser helt galt ud, men cyklisten her kører faktisk 100 procent efter reglerne.

Herunder har vi sammensat en lille billedserie, der viser, hvorfor det er fuldt lovligt at køre frem for rødt.

Sådan laver du et korrekt venstresving
Grafik: Nex

Sådan ser et korrekt venstresving i et lyskryds ud fra oven. Der er tale om et stort sving med et 90 graders knæk, hvor man skal standse og orientere sig.

1. Først lige over
Foto: Morten Dueholm

Sådan ser det ud live. Cyklisten her skal til venstre og starter med at køre over på modsatte hjørne.

2. Stop og orienter dig
Foto: Morten Dueholm

Fremme ved modsatte hjørne foretager cyklisten et såkaldt orienteringsstop. Han vender cyklen i den nye kørselsretning og kigger efter, om der er fri for trafik.

Bemærk, at der kan holde cyklister bagved, som ikke må køre frem, fordi de har rødt lys.

3. Kør over "for rødt"
Foto: Morten Dueholm

Fri bane - så kører vi.

Læg mærke til trafiklyset. Cyklisten har rødt lys i den retning, han cykler, men da der ikke kommer nogen trafik, må han gerne fuldføre sit venstresving.

Der skal være fri bane

Det er Færdselslovens paragraf 49, stk. tre, der specifikt beskriver, hvordan man som cyklist foretager et venstresving i et lyskryds, og her står der sort på hvidt, at svinget må fuldføres, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel.

Og netop den sidste del af sætningen er vigtig, understreger Jane Kofod, der er kommunikationschef ved Cyklistforbundet.

- Paragraffen er helt klar. Man må gerne foretage et venstresving på den måde, men det er vigtigt at holde sig for øje, at det ikke er en rettighed, man kan bruge uanset hvad. Det skal ske uden gener for den øvrige trafik, forklarer hun.

Man er allerede i krydset

Man er allerede ude i krydset

Avisens udsendte har prøvet at køre efter den oversete regel i et par måneder nu, og fordelen er, at man kommer lidt hurtigere videre.

Ulempen er de ganske mange dyt og tilråb, der typisk kommer fra de bilister og cyklister, der holder for rødt.

For dem ser det ud som om, man kører direkte over for rødt, mens de selv pænt holder og venter bag spærrelinjen.

Netop spærrelinjen - den fuldt optrukne, hvide streg, der viser, hvor man skal standse, når der er rødt lys - er central.

Når man laver sit orienteringsstop i den modsatte side af krydset, kommer man typisk til at holde foran den hvide streg. Man er således allerede ude i krydset og i gang med et stort 90 graders sving, modsat de ventende cyklister og biler, som holder bag linjen.

Faktisk vil det være i strid med reglerne, hvis man krydser om bagved den hvide linje, da fuldtoptrukne streger ikke må overskrides.

En dirrende langfinger

En dirrende langfinger

På trods af, at alt foregår efter bogen, er undertegnedes erfaring , at det ikke hjælper at råbe "læs færdselslovens paragraf 49, stk. 3" tilbage over skulderen.

De andre trafikanter ser en, der kører over for rødt, og så må der dyttes og peges med langemand.

Cyklistforbundet slår fast, at Færdselsloven er til for at blive overholdt. Men sådan et venstresving kræver en vurdering fra cyklistens side, understreger Jane Kofod:

- Man kan gøre det, hvis man kan cykle over i god ro og orden. Kan man ikke det, skal man selvfølgelig vente, til det bliver grønt. Ellers skaber man usikre situationer for både sig selv og de øvrige trafikanter.

Reglen de færreste kender: Her må du køre over for rødt på cykel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce