Regionaltog aflyst indtil torsdag eftermiddag: Derfor gik det helt galt

10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard

Regionaltog aflyst indtil torsdag eftermiddag: Derfor gik det helt galt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En mekanisk fejl var skyld i, at et regionaltog afsporede tirsdag aften vest for Odense Banegård. Sporene kan først repareres torsdag morgen, hvorfor trafikken ikke kører normalt igen før tidligst torsdag eftermiddag.

Sporarbejdere fra Banedanmark er onsdag eftermiddag i gang med at flytte det tog, der blev afsporet vest for Odense Banegård onsdag aften. Afsporingen var så voldsom, at sporene blev flyttet 15 centimeter.

De reservedele, der skal bruges til at reparere sporene, er i gang med at blive lavet af Banedanmarks leverandører i Sverige og ankommer først i Odense torsdag morgen. Det betyder, at der tidligst kan køre tog på strækningen igen fra torsdag eftermiddag, fortæller områdechef Kenneth Lau Rentius til Fyens.dk.

Banedanmark er onsdag over middag blevet klogere på, hvad der gik galt, da toget afsporede.

- Der er tale om en mekanisk fejl i det her sporskifte. Årsagen er, at denne her såkaldte tunge, der får toget fra det ene spor over i det andet, den har været indstillet korrekt, men er ikke nået helt op til sporet. Det har betydet, at det første hjulsæt på toget er røget over på det højre spor, mens det bagerste hjulsæt er røget over på det andet venstre. Og det har altså afsporet toget, lyder det fra pressemedarbejder Christopher Mortensen fra Banedanmark.

10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard

Usædvanlig afsporing

En togafsporing af denne type er meget usædvanlig, forklarer områdechef i Banedanmark Kenneth Lau Rentius.

- Sådan en afsporing, hvor sporene har flyttet sig hele 15 centimeter, det er meget usædvanligt. Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg har set noget lignende før, siger han.

Han har sammen med ni sporarbejdere arbejdet på sporene hele natten og morgenen med.

En togafsporing kan potentielt set være farlig, men da toget kørte ved meget lav hastighed og uden passagerer, er der udelukkende tale om material skade.Banedanmark kan endnu ikke sige, hvad det vil koste at reparere.

- Det er sådan noget, vi også skal have afklaret, efterhånden som arbejdet skrider frem, lyder det fra Kenneth Lau Rentius, der sammen med ni sporarbejdere har arbejdet på sporene hele natten.

Ifølge pressemedarbejder Christopher Mortensen er næste skridt at få toget løftet og fjernet fra sporet.

- Vi er næsten klar til at løfte toget. Det stykke spor, som toget er på nu, har vi ikke kunne se, så når vi kan det, bliver vi også klogere på, hvor store skaderne er. Vi beklager meget de gener, det medfører og har fuld forståelse for den frustration både passagerer og pendlere må have, siger han.

DSB oplyser i en pressemeddelelse, at IC-togene mellem Aarhus og København i morgen vil køre som normalt. For lyn-togene på samme strækning samt afgangene mellem Esbjerg og København betyder det, at de vil blive koblet i Middelfart og køre samlet videre mod København.

I modsatte retning vil Lyn og InterCitytogene blive koblet sammen i Odense og blive afkoblet igen i Middelfart. For lyn-togene kommer det til at betyde en forsinkelse på op til 30 minutter, mens togene mellem Esbjerg og København vil køre med mindre forsinkelser.

Prognosen er gældende til torsdag den 22. februar klokken 15.00. DSB opfordrer kunderne til at tage hjemmefra i god tid og tjekke Rejseplanen for aktuelle opdateringer. Husk at man kan søge DSB's rejsetidsgaranti i forbindelse med større forsinkelser.

På grund af de mange lange forsinkelser i løbet af dagen, vil mange af passagererne kunne få kompensaion via DSB Rejsetidsgaranti, oplyser DSB.

Kenneth Lau Rentius, områdechef i Banedanmark. 10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
Kenneth Lau Rentius, områdechef i Banedanmark. 10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
10 sporarbejdere fra Banedamark måtte arbejde hele natten på at få et regionaltog fjernet efter en togafsporing onsdag aften. Foto: Klaus Knakkergaard
Togafsporing vest for Odense Banegård. Foto: Klaus Knakkergaard
Togafsporing vest for Odense Banegård. Foto: Klaus Knakkergaard
Sporarbejdernes madpakke. Foto: Klaus Knakkergaard
Sporarbejdernes madpakke. Foto: Klaus Knakkergaard
Kenneth Lau Rentius, områdechef i Banedanmark. Foto: Klaus Knakkergaard
Kenneth Lau Rentius, områdechef i Banedanmark. Foto: Klaus Knakkergaard
Foto: Banedanmark
Foto: Banedanmark

Regionaltog aflyst indtil torsdag eftermiddag: Derfor gik det helt galt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce