23-årige David Mølhede Mortensen er en del af det nye hold lærerstuderende på University College Lillebælt. Han føler sig ikke skræmt af de senere års debat om faget. Derimod kommer han med en indre personlig motivation til det at undervise børn.

Da David Mølhede Mortensen gik i første klasse, fik han at vide af sin skolelærer, at han skulle være glad for, at man kunne blive tegneserie-tegner, for en niende klasse ville han aldrig få.

I dag er han selv begyndt på lærerstudiet på UCL. Som en af de rekordmange 419, der er blevet optaget hen over det seneste år. For David Mølhede Mortensen vil undgå, at børnene får de samme oplevelser, som han selv havde i sin skolegang:

- Hele min barndom og skolegang har været fyldt med mobning og fastlåste rammer. Min lærer forstod mig ikke, og jeg forstod ikke lærerens måde at undervise på. Derfor blev jeg dømt ordblind, og senere fandt vi ud af, at jeg ikke er ordblind, men at jeg bare lærer på en anden måde, siger David Mølhede Mortensen.

- Det kan være svært at se dem, der har problemer ordentligt, hvis du ikke har prøvet det selv, tror jeg. På den måde tænker jeg, at det er en styrke, jeg har fået med mig, fortsætter han.

David Mølhede Mortensen vidste ikke fra starten, at han ville undervise børn. Men efter at have prøvet kræfter med uddannelser som snedker og dekorationsmaler, fandt han vej til læreruddannelsen.

Reformen er ingen hindring

Hans plan er at blive lærer i musik og dansk. For som musiker og sangskriver føler han, at han kan være med til at give undervisningen sit eget særpræg. Hvad angår skolereformen og al den polemik den har medført om lærerfaget, tager han det roligt.

- Det fylder egentlig ikke rigtig noget for mig. Jo, der bliver noget planlægning og tilrettelæggelse, men nu kender jeg selv to lærere, som har vidt forskellige holdninger, siger han og forklarer:

- Den ene kunne bedre lide den gamle ordning, mens den anden er glad for, at når man har fri, så har man fri. Så som jeg ser det, er det ikke bare negativt, men alt det der er jo en større debat. Jeg ser ingen problemer ved det.

Fra 26. februar og seks uger frem får David Mølhede Mortensen første chance for at afprøve i praksis, om han passer til at være skolelærer. Her skal han nemlig i praktik på Thurø Skole i Svendborg. Færdiggør han læreruddannelsen på UCL, kan han blive en af de folkeskolelærere, som samfundet har så hårdt brug for netop nu.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Rekordhøjt tal: Fyn fylder lærerværelser igen

Rekordhøjt tal: Fyn fylder lærerværelser igen