TRAFIK: Kommunerne magter ikke at overtage trafiktunge veje, lyder det fra Fyns Amt
Skramle, bumle, bump, bang.

Sådan kan det tit komme til at lyde, når man i fremtiden kører på de fynske veje.

Strukturreformen fordeler vejene mellem stat og kommune, men påFyn overtager staten en meget mindre andel end på landsplan, og det bekymrer formanden for Fyns Amts Trafik og Miljøudvalg.

- Når flere veje bliver lagt ud til kommunerne, så får vi en mere uensartet vedligeholdelsesstandard. Det bliver specielt et problem på de trafiktunge veje, siger Poul Weber (V).

I loven om ændring af offentlige veje, der netop er sendt til høring, fremgår det, at kun tre veje på Fyn overgår til staten. Nemlig Odense-Faaborg, Nyborg-Bøjden og Svendborg-Faaborg-strækningen.

I Fyns Amt ser man gerne, at blandt andet den gamle hovedvej A1 bliver statsvej.

- Hver gang vejen skifter kommune, skal der laves en form for koordinering. Meningen med reformen var jo at gøre det enkelt , siger Poul Weber.

Han tror, at de enkelte kommuner kan få store økonomiske problemer med at vedligeholde vejene.

- Én kommune kan risikere pludselig at skulle investere stort i vejnettet tre gange efter hinanden. Det er ikke sikkert den magter det, siger Poul Weber.

Begrundet frygt

Adjungeret professor ved Danmarks Tekniske Universitet og tidligere planlægningschef i Vejdirektoratet mener, at amtets frygt er begrundet.

- Det mere langsigtede vil måske vige for det mere akutte. Hvis en slidt vej kan holde et år endnu, så bliver penge ne måske brugt på en skole, der er utæt. Men så kan reparationen af vejen komme til at blive meget omfattende, siger Jens Rørbech.

- Der er en fare for, at kommunerne kommer til at tage lokale hensyn og ikke tænker på betydningen af den samlede strækning. Min personlige holdning er også, at langt flere veje bør være statsveje, siger Jens Rørbech.

Hos Forenede Danske Motorejere (FDM) er man ikke så bekymrede for, at kommunerne overtager flere veje.

- Kommunernes prioritering er ikke anderledes, end den amtet skal foretage nu. Desuden går jeg ud fra, at kommunerne godt kan finde ud af, at gå sammen og samarbejde om de større strækninger, siger administrerende direktør for FDM ,Thomas Møller Thomsen.

I høringssvaret foreslår Fyns Amt at gøre hovedvej A1 og rute 168 og 313 ved Assens til statsveje.