De mange puljer til trafikforbedringer blev mere konkrete her til aften, hvor forligspartierne bag trafikforliget også kridtede banen op for nye undersøgelser.
Her til aften blev forligspartierne bag trafikforliget enige om, hvordan man mere konkret skal udmønte de i alt 94 mia. kroner, der frem til 2020 skal bruges på trafikinvesteringer i lokale projekter som veje, busser, jernbane og cykelstier.

Samtidig blev partierne enige om, hvordan kommissorierne for to strategiske analyser af de trafikale udbygningsmuligheder i Østjylland og Hovedstadsområdet skal se ud.

Partierne lagde ekstra mange kræfter i at fastsætte rammerne for, hvordan man skal udmønte de annoncerede puljer til blandt andet forbedring af cykelforhold og investeringer i nye færger. Det betyder, at kommunerne allerede fra i morgen kan sende ansøgninger for at få en del af kagen til eksempelvis nye cykelstier.

Det glæder transportminister Lars Barfoed (K):

- Vi har prioriteret cykelby-projekterne højt, og netop på dette område bliver puljen endnu større end forventet. I alt skyder vi en mia. kroner i projektet, men reelt er der tale om forbedringer på op mod to mia. kroner, da kommunerne skal være med til at finansiere, siger Lars Barfoed.

Han fortæller videre, at kommunerne kan få dækket enten 30 eller 50 procent af udgifterne til cyklistforbedringer alt efter projektets art.

I det hele taget har der været enighed om at øremærke puljerne. Det betyder blandt andet, at puljen på 200 mio. kr. til færgeforbindelser skal bruges på nye færger, at man vil investere en mia. kroner i mere effektive busruter, og at parkeringsforholdene på togstationer skal forbedres for en mia. kroner, så flere vil tage toget på arbejde.

- Forligskredsen var enige om, hvordan pengene skal bruges og forvaltes. Nu glæder vi os til, at vi kan begynde at bruge pengene, uddyber Lars Barfoed. Han hæfter sig også ved, at man stadig har mangler at sætte navn på nye projekter for i alt syv milliarder kroner.

De penge skal blandt andet reserveres til at føre projekter ud i livet, som skal undersøges i de to kommissorier, der også blev fastsat.

I Østjylland vil analysen blandt andet behandle mulighederne for realisering af time-modellen, så det bliver muligt at få nedbragt togtiden mellem Odense og Århus til en time. Man vil også se på løsninger til en ny midtjysk motorvejs-korridor ved Vejle Fjord og etablering af en fast broforbindelse over Kattegat.

I hovedstadsområdet vil analysen klarlægge muligheder for en havnetunnel i København, bedre kollektiv trafikbetjening i Ring 3 og etablering af en vestlig Ring 5 i hovedstadsområdet mellem Køge og Helsingør.