Vi har haft et mindre teknisk problem med en satellit, siger Roj TV, der dermed afviser alle påstande om, at tv-stationen er holdt op med at sende.
Den omstridte tv-station Roj TV afviser nu påstande om, at den skulle være holdt op med at sende.

Den tyrkiske avis Hurriyet oplyste ellers på sin hjemmeside tirsdag, at tyrkiske ejere af satellitantenner angiveligt ikke længere kunne modtage et signal.

- Dette har intet med virkeligheden at gøre, og Roj TV sender som hidtil. Denne nyhed må skyldes, at vi havde en del tekniske problemer med vores satellit, som betød, at vores udsendelser var nede i et stykke tid. Et andet problem kan være, at Roj TV har skiftet fra satellit fra 1. april 2009. Dette har medført, at nogle af vore seere ikke har indstillet deres parabolantenner og dermed ikke kan modtage Roj TV, siger Imdat Yilmaz, direktør for Roj TV i en udtalelse.

Tyrkiet har længe kritiseret Danmark for at ikke at forbyde TV-stationen, som anklages for at modtage penge fra kurdiske separatistbevægelse, Det Kurdiske Arbejderparti (PKK). Et parti som står på EU's terrorliste.

Den tyrkiske premierminister, Recep Tayyip Erdogan, udvandrede således i november 2005 fra et fælles pressemøde i København med daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) i protest mod, at en journalist fra Roj TV var mødt op i Statsministeriet. Også USA har lagt pres på den danske regering for at få den til at lukke stationen, der har adresse på H.C. Andersens Boulevard i København. Og senest truede striden om Roj TV med at få Tyrkiet til at nedlægge veto mod Anders Fogh Rasmussen som NATO's generalsekretær.

Københavns Politi og Statsadvokaten for København undersøger for øjeblikket terroranklagerne mod Roj TV. Anklager, som tv-stationen selv afviser.