Lærernes nuværende arbejdstidsaftale, som Kommunernes Landsforening vil have afskaffet, er gift for udviklingen i skoleverdenen. Og det er lærernes egen fagforening, der forsøger at fastholde lærerne i en konfliktrolle i forhold til deres ledelse.

Sådan lyder kritikken af Danmarks Lærerforening i Fyens Stiftstidende torsdag. Afsenderen er Kurt Klaudi Klausen, professor og studieleder på Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet i Odense og forfatter til en række bøger om blandt andet moderne ledelse i den offentlige sektor.

- Det er en kamp mellem lønmodtager og arbejdsgiver, som dem, man havde i 1970’erne. Den illustrerer et modsætningsforhold, som skulle være afklaret allerede under den store lockout og konflikt i 1899. Konflikten om, hvor ledelsesretten befinder sig. På resten af arbejdsmarkedet er der ingen tvivl om, hvor ledelsesretten befinder sig - hos ledelsen, siger Kurt Klaudi Klausen til Fyens Stiftstidende.

Bondo: Han har ikke sat sig ind i aftalen

Han kritiserer lærernes argument om, at der er forskningsmæssigt belæg for at hævde, at færre børn i klasserne og længere tid til forberedelse giver bedre resultater:

- Det ville da være fint, hvis alle elever kunne få deres egen tutor. Men det er ikke realistisk. Vi er i en tidsalder, hvor vidensarbejdere er nødt til at tænke nyt, fordi samfundet er i en situation, hvor vi ikke kan fastholde vores privilegier - hvor vi er nødt til at samarbejde med vores ledere om at løse arbejdet på nye måder, siger Kurt Klaudi Klausen.

- Derfor er tankegangen om at dele arbejdsdagen op i kasser og lønne bestemte funktioner separat noget, der hører en anden tidsalder til. Det er gift for udvikling og samarbejde om innovative projekter, siger han til avisen.

Lærernes formand, Anders Bondo Christensen, konstaterer, at det for ham lyder, som om professoren ikke kender lærernes arbejdstidsaftale.

- Da vi lavede aftalen med KL i 2008, var udgangspunktet for chefforhandleren og mig, hvordan vi kunne skabe den bedst mulige undervisning for børnene. Vi sad aften efter aften og drøftede ledelsens rolle og mulighederne for at skabe det bedste engagement blandt lærerne og nåede frem til en god aftale. Kurt Klaudi har aldrig sat sig ind i, hvordan den aftale er skruet sammen, siger Anders Bondo Christensen til Fyens Stiftstidende.

Læs mere i Fyens Stiftstidende torsdag: Skoleleder: Lærerne stoler ikke på os & Alternativet er besparelser

  • Klingenberg_Kenneth_(2015)_15

    Af:

    Jourhavende på Fyens.dk og vinskribent

Mere om emnet

Se alle
4
Løbende lærer: Ikke den samme gnist

Løbende lærer: Ikke den samme gnist

2
Børns Vilkår: Lockout er som skilsmisse

Børns Vilkår: Lockout er som skilsmisse

Lockout: Langeland har sparet 2.040.000 kr.