Det har aldrig været billigere at flyve mellem landsdelene. Flyselskabernes konkurrence har sendt priserne i bund. Samtidig falder biltrafikken over Storebælt.
Lave billetpriser på indenrigsfly vender op og ned på rejsemønstret mellem Øst- og Vestdanmark. Flere lokkes til at tage flyveren, og nogle har tilsyneladende fravalgt landevejen over Storebælt og andre transportformer.

Prisen er med til at bestemme transportformen.

Personbiltrafikken over Storebælt faldt i januar med næsten 10 procent i forhold til samme måned i 2009 - fra 610.00 til 556.000 biler. Men marketingdirektør Søren Vikkelsøe fra Storebæltsforbindelsen siger, at trafiknedgangen ikke skyldes et fravalg af landevejen.

- Det eneste usædvanlige ved januar var snevejret, siger han.

Lufthavnscheferne i samtlige lufthavne var heller ikke glade for vejret i januar og måtte indstille trafikken i kortere perioder. Alligevel lykkedes det lufthavnene under ét at sende mange flere flypassagerer af sted.

I Karup var fremgangen hele 33 procent i forhold til januar 2009, og herefter fulgte fremgange på henholdsvis 29 procent i Aalborg, 10 procent i Århus og 22 procent i København.

Det er den benhårde konkurrence, som opkomlingene Cimber Sterling og Norwegian deltager i sammen med SAS, der har sendt billetpriserne så langt ned.

Det ikke blot er hurtigere, men også langt billigere at tage fly end tog eller bil fra f.eks. Aalborg og Karup til København.

Konkurrenceskruen får søndag endnu en tand til, når Norwegian åbner endnu en indenrigsrute mellem Billund og København. Her er prisen ved premiereflyvningen søndag eftermiddag 221 kroner for en enkeltrejse til København. Rejsetiden er 40 minutter.