Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Polsk styrmand fik bøde for skibs-kollision


Polsk styrmand fik bøde for skibs-kollision

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En skibskollision i Hammergattet sidste år sendte det kinesiske skib "Fu Shan Hai" ned på havbunden og medførte omfattende olieforurening, som det kostede adskillige millioner at rydde op efter.

I går fik den ansvarlige styrmand en bøde på 3000 kroner. At bøden ikke er større skyldes en række formildende omstændigheder, som er normal retspraksis i Danmark, oplyser politimesteren på Bornholm Peter Møller Nielsen.

- Han har mistet sit job efterfølgende og har ingen indtjening haft siden. Det andet moment er den grad af uagtsomhed, han har udvist. Han kom på broen kun 18 minutter før forliset, og da var der allerede en halvfarlig situation som han skulle tackle, men han tacklede den ikke godt nok. Derfor var han en smule solgt allerede der, siger Peter Møller Nielsen.

Den 31. maj sidste år tre sømil nordvest for Hammer Odde på Bornholm stødte det kinesiske fragtskib og det cypriotiske containerskib "Gdynia" sammen i Hammergattet. Kollisionen var mere, end "Fu Shan Hai"s skrog kunne klare og kort efter sank det.

Siden da har politiet og søfartsmyndighederne arbejdet på at placere ansvaret. Her efter mere end et års efterforskning har politiet så sluttet det strafferetslige efterspil.

Ansvaret for forliset er blevet placeret hos styrmanden på skibet "Gdynia". Styrmanden, der er polsk statsborger, har anerkendt over for både danske og polske myndigheder, at han har overtrådt de internationale søfartsregler.

- For ham er det en tragisk personlig hændelse. Han mistede både sit job, og han skal leve med at have sendt et skib på havets bund og have beskadiget det skib, han selv var på, siger politimesteren.

Styrmanden har ifølge Bornholms Politi indrømmet, at han ikke overholdt sin vigepligt. At han ikke foretog kursændring i tilstrækkelig god tid. Og at han ikke tilkendegav kursændringen ved manøvresignal.

Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed har tidligere konkluderet i en rapport, at kollisionen skyldes dårligt sømandskab. Både kaptajn og styrmand på "Gdynia", der for fuld fart sejlede vinkelret ind i det kinesiske skib, overtrådte en række søfartsbestemmelser om at handle i tide for at undgå sammenstød.

Begge skibe var på vej vestover, "Gdynia" på en lidt nordvestlig kurs, der ville skære "Fu Shan Hai"s sydvestlige kurs. Fordi "Gdynia" havde det kinesiske skib på styrbord side, havde det pligt til at vige, hvis de skærende kurser ville medføre fare.

Polsk styrmand fik bøde for skibs-kollision

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.