KOPI: ToldSkat drukner i sager om piratkopiering. Politikerne tager ikke problemet alvorligt nok
- Det er et alvorligt samfundsproblem, som politikerne burde tage mere seriøst, men jeg tror ikke, at de er klar over, hvor stort et problem det er.

Jørli Bak-Hansen er ansat i ToldSkat, og er ekspert i forfalskning af mærkevarer. Reolerne på hans kontor på Tagensvej i Københavns nordvestkvarter bugner af ringbind, med hvert sit mærkenavn på ryggen: Adidas, Tag Heuer, Nokia, Cubanske Cigarer, Helly Hansen for blot at nævne nogle få. På gulvet står en halv snes komplette golfsæt af forskellige mærker, men med én ting til fælles: de er ikke, hvad de udgiver sig for at være.

- Vi drukner i sager, og det stiger hele tiden. Fra 1992 til 2002 lå det nogenlunde fast på omkring 400 sager om året. Sidste år nåede vi op på 568, og i år er vi allerede oppe på 400 sager, siger han.

De 568 sager fra sidste år ville have indbragt 13,8 millioner kroner - eksklusive moms - hvis det var ægte varer, der blev solgt.

- Der er ikke umiddelbare planer om at øge indsatsen på området, men det burde opgraderes. Det drejer sig om erhvervslivets eksistens. Jo flere kopier, jo mindre salg af originalerne, og det betyder nedskæringer i personalet. Flere og flere mister deres job på grund af kopiering, så de betaler mindre i skat og skal måske have offentlig hjælp. Det betyder så igen mindre forbrug, forklarer han.

De fleste tænker på musik og computersoftware, når de hører om piratkopiering, men alle varer forfalskes, og Jørli Bak-Hansen mener ikke, at musik og software er det største område for kopiering.

- Der er som regel tale om let omsættelige varer. Sportsbeklædning f.eks. Og så er det jo sæsonbestemt på den måde, at vi om vinteren typisk beslaglægger meget skitøj, mens vi om sommeren beslaglægger mange T-shirts. Varer som tasker, tørklæder, ure og dvd'er dukker op året rundt, fortsætter han.

Han fortæller, at man for nylig beslaglagde en container fuld af falske engangslightere og viser en af dem frem. Der står Tokai på den, og umiddelbart virker den ægte. Men sammenholdt med en rigtig Tokai-lighter er det tydeligt, at den falske er af væsentlig dårligere kvalitet.

Det samme gælder de mange golfsæt på hans kontor, som bl.a. sælges via mund-til-mund metoden i golfklubber.

- Men det vil formentlig kun være nybegyndere, der køber dem. En professionel vil med det samme kunne se, at der ikke er tale om den ægte vare, forklarer han.

Når de falske varer umiddelbart ligner de ægte, kan det være svært for køberen at afgøre, hvad man står overfor.

- Jeg plejer at sige, at hvis en vare er væsentligt billigere end den burde være, er den enten falsk eller varm. Den kan naturligvis være på tilbud, men så er der som regel tale om en overskudsmodel fra året før. Får man tilbudt en helt ny vare til en meget lav pris, bør man tænke sig om en ekstra gang, før man køber den, siger Jørli Bak-Hansen.