TILBAGE-BETALING: Senest 15. marts 2002 vil kunder med godkendte tilbagekøbsbeviser få pengene igen
Kunder i ServiceRingen, der for 10 år siden købte hårde hvidevarer med tilbagekøbsgaranti i kædens butikker, vil få deres penge tilbage.

Der har længe været usikkerhed om tilbagebetalingen, fordi det britiske forsikringsselskab bag tilbagekøbsordningen er gået konkurs.

Efter forhandlinger er det imidlertid lykkedes ServiceRingen at sikre, at der er penge, så kunder med godkendte tilbagekøbsbeviser kan få pengene tilbage. Det vil ske senest den 15. marts 2002.

- Vi er stolte over, at det betalingshul, der har været, er blevet lappet, siger administrerende direktør Torben Mouritsen, ServiceRingen.

Ikke kun ServiceRingen, men også Fona, 2tal, Tæppeland og Larsen Rejser ville i efteråret 1991 sætte gang i salget af hårde hvidevarer, fjernsyn, tæpper, rejser og andet med det besnærende tilbud om, at kunderne kunne få alle pengene tilbage efter 10 år.

Det var det britiske selskab Buy Back Consortium Trust, der stod bag tilbagekøbsgarantien, men der blev skabt tvivl om tilbagebetalingen, da et bagvedliggende forsikringsselskab, MGI, gik konkurs.

Hverken Torben Mouritsen eller ServiceRingens advokat, Vagn Thorup, vil oplyse, hvem der efter kædens forhandlinger i London skal udrede pengene til kunderne, og om ServiceRingen selv kommer til at betale noget. De henviser til, at aftalen er fortrolig.

- Pengene kommer fra nogen, hvis betalingsevne er intakt, siger Vagn Thorup.

Forbrugerrådet skønner, at de kæder, der har haft tilbud om tilbagekøbsgarantier, tilsammen har garantier til en værdi af 200 millioner kroner.

ServiceRingen har haft 20.000 kunder med tilbagekøbsgaranti. Heraf har et i forsikringsmæssig henseende overraskende stort tal på 85 procent indsendt deres tilbagekøbsbeviser.

Hvis alle beviser kan godkendes, og hvis hver kunde har købt for 3000 kroner, har alene ServiceRingens kunder over 50 millioner kroner ude at svømme.

Den aftale, som ServiceRingen nu har indgået med ukendte britiske partnere, betyder, at samtlige kunder, der har indsendt deres tilbagekøbsbeviser rettidigt og i øvrigt overholdt vilkårene, vil få deres penge tilbagebetalt. Den sikrer også kunder, der har handlet i butikker, der er blevet lukket, solgt eller ikke længere er medlem af ServiceRingen.

Krav, der afvises, vil automatisk blive behandlet af en uafhængig opmand, der skal være enten en højesteretsdommer eller en juridisk professor fra Københavns Universitet.

Det betegner Torben Mouritsen som "et columbusæg", fordi den britiske partner skal rette sig efter opmandens afgørelse. Afviste krav kan indbringes for Forbrugerklagenævnet eller domstolene.

Det forventes imidlertid, at langt hovedparten vil blive godkendt som gyldige, oplyser han.

ServiceRingen vil sende brev til alle kunder, der har indsendt tilbagekøbsbevis, med besked om, at de mellem den 1. og den 15. marts næste år vil få besked om, hvorvidt deres bevis er godkendt, og at de vil få deres penge inden den 15. marts.

På spørgsmål om, hvorvidt ServiceRingen vil forsøge sig med lignende tilbud en anden gang svarer Torben Mouritsen:

- Nej, usikkerheden om, hvorvidt aftalen var sikret, og hele hemmelighedskræmmeriet er ikke vores stil. Det har været frustrerende.

Hos Forbrugerrådet glæder jurist Mette Frøland sig over, at det ser ud, som om ServiceRingens kunder nu er sikret deres penge.