Ombudsmanden: Ansøgninger om udbytteskat kan være gået tabt

Skat vejleder borgere om behandlingen af udbyttesager på sin hjemmeside, men ikke om, at ansøgninger om udbytterefusion kan være gået tabt.

Ombudsmanden: Ansøgninger om udbytteskat kan være gået tabt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skat har i flere år fejlregistreret ansøgninger om udbytteskat. Fejlen er sket, mens udlændinge har svindlet.

Mens udenlandske selskaber har svindlet med udbytteskat og fået udbetalt 12,7 milliarder kroner fra den danske statskasse, kan danskere mangle at få udbetalt deres del.

I en årrække frem til 2016 har Skat nemlig ikke registreret ansøgninger om udbytteskat korrekt, og ansøgninger herom kan derfor være gået tabt.

- Vi må konstatere, at Skat har gjort meget for at få orden på det. Men man kan ikke udelukke, at der er sager, der simpelthen er gået tabt frem mod 2016.

- Derfor har vi bedt Skat om at overveje at orientere skatteborgerne lidt mere grundigt om det her, så skatteborgere, der ikke har fået svar på deres ansøgninger, kan henvende sig til Skat, siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.

Det var en henvendelse fra en borger, som ikke havde fået svar på en ansøgning om refusion af udbytteskat i 2011, der i 2016 fik Ombudsmanden til at undersøge problemet.

Undersøgelsen har vist, at der i forbindelse med en af de fire måder, hvorpå der kan ansøges om udbytterefusion, lå 500-1000 ubehandlede ansøgninger. Omfanget af strandede ansøgninger ved de andre metoder er ikke kendt, oplyser ombudsmanden.

Han opfordrer Skat til at gøre en ekstra indsats for at finde frem til yderligere personer.

Hos Skat forsikrer den nytiltrådte selskabsskattedirektør, Kenneth Joensen, at Skat har gjort meget for at rydde op, for at finde de uregistrerede anmodninger og for at sikre, at der ikke ligger flere.

Han forklarer også, hvordan det overhovedet har kunnet ske, at refusionsanmodningerne aldrig blev registreret.

- Det kan både være fysiske dokumenter og data, der ikke er blevet registreret korrekt. Det skyldes, at vi historisk ikke har været gode nok til at sikre, at vi fik registreret de anmodninger, der er kommet ind.

- Men siden 2016 har vi arbejdet med et helt nyt system, hvor alle sager bliver journaliseret. På den måde er der kun ét sted, hvor vi skal kigge, siger Kenneth Joensen.

Skat har endnu ikke taget stilling til ombudsmandens opfordring til at sætte jagten ind på yderligere personer, hvis anmodninger aldrig er blevet behandlet.

- Vi skal nærlæse redegørelsen, før vi beslutter, hvad vi gør. Men vi overvejer bestemt at efterlyse eventuelle berettigede, siger selskabsskattedirektøren.

Ombudsmanden: Ansøgninger om udbytteskat kan være gået tabt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce