Togdriften skal effektiviseres, og betjeningen er bedre, når toget er førerløst, siger transportministeren.

S-togene i hovedstadsområdet skal gøres førerløse, da det er mere effektivt.

Samtidig skal de virksomheder, der leverer de førerløse toge, stå for driften af dem. Det sikrer, at togene også virker på langt sigt.

Sådan siger transportminister Ole Birk Olsen (LA), om den aftale, regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale onsdag er blevet enige om.

FAKTA: Her tjener og taber DSB sine penge

Der tegner sig et politisk flertal for at investere i førerløse S-tog og sende driften af S-togsnettet i udbud.

S-banen er en af de få aktiviteter i DSB, der giver overskud i sig selv. Se her, hvordan resultaterne er for DSB's togbaner:

* Samlet resultat for hele DSB 2016

- Omsætning: 11 milliarder kroner.

- Resultat: -1,7 milliarder kroner (Udløst af store nedskrivninger på IC4-tog.)

* Fjerntog mellem København og Aalborg/Esbjerg/Aarhus

- Passageromsætning: 2099 millioner kroner.

- Resultat: 48 millioner kroner.

* Lokaltog i Region Vest (Jylland og Fyn)

- Passageromsætning: 483 millioner kroner.

- Resultat: -845 millioner kroner.

* Lokaltog Region Øst (Sjælland, Lolland og Falster)

- Passageromsætning: 678 millioner kroner

- Resultat: -938 millioner kroner.

* Øresundsdriften

- Passageromsætning: 648 millioner kroner.

- Resultat: -137 millioner kroner.

* S-tog

- Passageromsætning: 1506 millioner kroner.

- Resultat: 54 millioner kroner.

* Samlet resultat uden indtægter fra statslig kontrakt

- -1818 millioner kroner.

* Resultat fra togdrift inklusive indtægter fra statslig kontrakt

- -1 millioner kroner.



Kilder: DSB's årsrapport 2016, strækningsregnskab,

- Af hensyn til passagererne og af hensyn til, at S-togene skal drives så effektivt som muligt, vil vi gøre togene automatiske.

- Vi har rigtig gode erfaringer fra metroen, så hvis man kan lide at køre med den, vil man også kunne lide at køre med de nye S-tog, siger transportministeren.

Spørgsmål: Tidligere projekter i forbindelse med DSB - IC4-togene og det nye signalsystem - er ikke gået så godt. Hvad får jer til at tro, at dette vil lykkes uden problemer?

- Der er også projekter, der er gået godt. Udbuddet er gået godt i Midt- og Vestjylland, og det er gået godt med metroen.

FAKTA: Sådan fungerer togtrafikken i Danmark

Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale vil sende driften af S-tog i udbud til en aktør, der har erfaring med førerløse tog. Samtidig skal togstrækningen København-Malmø sendes i udbud.

Allerede i dag er der flere togstrækninger, der er sendt i udbud. Læs om togdriften her:

* DSB står for driften af langt de fleste togstrækninger i Danmark.

* DSB er en selvstændig virksomhed, der er ejet af staten, og drives på et forretningsmæssigt grundlag.

* DSB modtager årligt kontraktbetaling fra staten for sine ydelser - herunder at køre tog, hvor det ikke er rentabelt.

* Det første udbud fandt sted i 2003 med udbuddet af den regionale togdrift i Midt- og Vestjylland.

* Virksomheden Arriva vandt udbuddet, genvandt kontrakten i 2009 og har siden fået forlænget den, så Arriva står togdriften på strækningen frem til 2020.

* Alle folketingets partier undtagen Enhedslisten blev i juni 2017 enige om, at alle seks togstrækninger i det midt- og vestjyske igen sendes i udbud i 2020 for en otteårig periode med option for forlængelse i to år.

* Det er følgende strækninger:

Aarhus-Langå-Struer

Struer - Thisted

Aarhus-Skanderborg - Herning

Herning-Skjern

Skjern-Esbjerg

Esbjerg-Ribe-Tønder

Struer-Herning - Vejle

Odense - Svendborg

* Mens DSB og andre står for driften af togene, står Banedanmark for skinner, køreledninger og signaler.

* Banedanmark er en statsvirksomhed under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Kilder: DSB, Arriva, Banedanmark, Transportministeriet.

- Vi har ingen grund til at tro, at det her ikke også kommer til at gå godt.

- Det er fordi, vi sørger for, at de, der leverer togene, også har en interesse i at levere nogle tog, der kan køre, fordi de selv skal stå for driften, siger Ole Birk Olsen.

DSB vil med denne aftale miste en del af det tilskud på en halv milliard, som virksomheden får til at drive S-tog.

- DSB vil stadig have et ansvar for stationerne og billetsalg, så det vil fungere uændret, men de mister tilskuddet til driften af togene, siger Ole Birk Olsen.

For DSB står S-togene for omkring 60 procent af det samlede passagertal og 27 procent af DSB's samlede produktion målt på kilometer.

S-banen vurderes til at udgøre 20 procent af Banedanmarks samlede udgifter til drift, vedligehold og fornyelse.