Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Økologien er fortsat i voldsom vækst

Danskerne lægger stadigt flere økologiske føde- og drikkevarer ned i kurven i supermarkedet.
Foto: Jens Dige / POLFOTO / Arkiv

Økologien er fortsat i voldsom vækst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Salget af økofødevarer gungrer fortsat afsted. Omsætningen steg i 2008 med 29 pct. i forhold til året før. Salget breder sig på stadigt flere varegrupper.

Danskerne lægger stadigt flere økologiske føde- og drikkevarer ned i kurven i supermarkedet. Siden 2005 er salget i supermarkeder og varehuse mere end fordoblet.

Høje vækstrater i 2006-2007 fortsætter i 2008, hvor der blev omsat for 4,6 mia. kr. økologiske føde- og drikkevarer i supermarkeder og varehuse. Det er en stigning på 29 pct. i forhold til 2007. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Hver gang danskerne køber for 100 kroner økologiske føde- og drikkevarer, så ryger de 38 kroner til mælk, ost og æg mod 49 kroner i 2005. Selvom omsætningen inden for mejerivarerne er steget med 56 procent i samme periode, så er andelen vigende i forhold til andre økologiske føde- og drikkevarer. Det er godt nyt for økologerne.

- Vi er meget glade både for fordoblingen i salget siden 2005 men også for, at forbruget af økologiske fødevarer nu breder sig ud på stadigt flere varegrupper. Tidligere har mælken udgjort en meget stor del af økosalget. Men nu kommer mange andre varegrupper som mel, gryn og grøntsager stadigt bedre med, siger pressechef Nanna Hyldgaard Hansen fra Økologisk Landsforening til Ritzau.

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at omsætningen i 2008 steg inden for alle grupper af fødevarer.

Mælk, ost og æg steg med 252 mio. kr. et plus på 17 pct. Gruppen ris, brød, mel, gryn steg med 246 mio. eller 53 pct. Grøntsager steg med 155 mio. kr., svarende til 34 pct. mere. Salget af juice, frugtsaft, vin, cider og øl blev der solgt for 228 mio. kroner af i 2008 - en stigning på 45 pct. i forhold til 2007. Eller en stigning på over 300 pct. i forhold til 2005.

Økologien er fortsat i voldsom vækst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.