Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Odense svines til af gamle biler

De gamle biler svinder luften til.
Foto: Hans Østergaard

Odense svines til af gamle biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De usunde partikler fra biltrafikken sviner luften i Odense.

Luften i de danske storbyer er plaget af usunde partikler fra gamle biler, og Odense er værst ramt. Tyske regler ville fjerne 65 procent af forureningen

- Danmark er ved at blive en forurenet bilkirkegård, og i Odense står det særligt slemt til.

Sådan siger direktør i Applus Bilsyn, det tidligere Statens Bilinspektion, Arne Willerslev.

I morgen holder han i Odense et oplæg, hvor han vil præsentere nye dystre udviklingstendenser i den danske bilparks miljøstandard.

En negativ udvikling, der kun forstærkes af forskellene på de danske og tyske miljøregler, som gør det attraktivt at importere gamle, tyske benzinslugere til Danmark.

Gamle biler ud af byerne

15 procent af den samlede danske bilpark er fra før 1991, hvor katalysator blev et lovkrav. Det er et stort problem, fordi de gamle biler alene sender flere livsfarlige partikler ud i luften end resten af bilparken.

Blandt de danske storbyer er Odense værst ramt af miljøsvineriet fra gamle biler. 11 procent af bilerne i Odense er fra før 1991, mens tallet i de øvrige danske storbyer er syv til otte procent.

Luftforureningen i Odense ville falde med 65 procent, hvis de gamle biler ikke måtte køre rundt i byen, viser Applus' tal.

Det kan dog først ske, hvis Folketinget ændrer miljøzonereglerne for modsat i Tyskland, hvor de mest forurenende personbiler er forment adgang til mange byer, gælder den danske miljøzoneordning kun for lastbiler og busser over tre et halvt ton.

- Jeg synes, man har glemt den ene halvdel af forureningen, siger Arne Willerslev.
Fakta
11 procent af bilerne i Odense er fra før 1991, mens tallet i de øvrige danske storbyer er syv til otte procent.

Møgbiler fra Tyskland

De forskellige regler i de to lande har en uheldig effekt i Danmark, påpeger han.

- Vi kan se i synshallerne, at der bliver importeret en hel masse møg fra Tyskland, hvor de mest forurenende biler nu er blevet ulovlige, mens de gerne må køre rundt i Danmark. Det bør stoppes, siger Arne Willerslev, som vurderer, at en miljøzonenordning som den tyske nemt kunne indføres i Danmark.

- Hele administrationsapparatet er på plads. Det handler bare om, at politikerne beslutter det, siger Arne Willerslev.

Vil tale med ministeren

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra miljøminister Troels Lund Poulsen (V), men ministeriet oplyser, at man er ved at undersøge muligheden for at udvide miljøzoneordningen.

Borgmester i Odense, Jan Boye (K), siger, han er overrasket og bekymret over oplysningerne fra Applus.

- Jeg vil helt sikkert drøfte sagen med Lars Barfoed (transportminister og partifælle, red.), når vi i weekenden mødes til det konservative landsmøde, siger han.

Hos Kræftens Bekæmpelse støtter man varmt Applus' forslag om strammere miljøzonekrav.

- Vi synes, det er en rigtig god idé. Vi vil gerne have noget renere luft, og miljøzoner i byerne er et godt og enkelt sted at starte, siger overlæge i Kræftens Bekæmpelse Inger Haunstrup Clemmensen.

Odense svines til af gamle biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.