Boeing har været på Lindø og hos Anker Boye og forbereder et tættere samarbejde med fynske virksomheder
Odenses borgmester Anker Boye er i øjeblikket ved at køre Odense i stilling til et tættere samarbejde med flygiganten Boeing.

Det sker efter, at Boeing-chefer fra henholdsvis London og USA i sidste uge besøgte Odense Rådhus for at præsentere koncernens samarbejdsplaner med fynske virksomheder, hvis Boeing vinder kæmpeordren om kampfly til det danske forsvar.

Boeing er sammen med Saab og Lockheed Martin med i slutkapløbet om at skulle levere de nye kampfly, der anslås at ville koste 20-30 milliarder kroner.

Med til mødet var tre fynske virksomhedsledere, nemlig Benny Graff-Mortensen fra IFAD, Almexa-direktør Bjarne Caspersen og formanden for den danske våbenindustri Jan Falck Schmidt fra Odense-virksomheden Falck Schmidt Defence Systems.

500 job til Fyn

- Boeing følger rigtig godt med i, hvad der foregår på Fyn. De har været med til møder på Lindø, og næste skridt bliver, at vi undersøger, hvilke fynske firmaer, som det kan være interessant for Boeing at samarbejde med. Derefter samler jeg parterne igen. Boeing har forpligtet sig til modkøb i Danmark, hvis de får flyordren, og de har et kæmpe netværk af civile industrier, som det også kunne være interessant for fynske virksomheder at samarbejde med, siger Anker Boye.

Ifølge Bjarne Caspersen anslår Boeing selv, at de vil skabe 5000 nye arbejdspladser i Danmark, hvis de får ordren.

- Kunne Fyn blot få en tiendedel af dem, snakker vi om 500 nye job. Vi regner selv med at skulle udvide forretningen fra 10 til 40-50 ansatte, siger Almexa-direktøren, der har haft besøg af alle tre bydere op til flere gange.

Både IFAD, Almexa og Falck Schmidt Defence Systems spiller dog på flere heste.

Sidste år indgik de tre fynske virksomheder en forpligtende aftale med Saab, der betyder, at svenskerne vil placere ordrer på 1,5 milliarder kroner i de tre firmaer over en årrække, hvis Danmark vælger Gripen-flyet til afløsning for F16.

Lockheed Martin vil som den eneste af byderne ikke forpligte sig til modydelser i Danmark, hvis man får ordren.

De seneste meldinger går på, at landets politikere vil beslutte sig for flytype i første halvår af 2010, men tidspunktet er skubbet flere gange.
  • Fyens Stiftstidende