OUH-overlæge efter analyse: - Der er et problem på den tosporede motorvej på Vestfyn

Fynske Motorvejs tosporede, vestlige del lægger asfalt til en stigning i tilskadekomne trafikanter. Foto: Louise Koustrup

OUH-overlæge efter analyse: - Der er et problem på den tosporede motorvej på Vestfyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny OUH-undersøgelse kortlægger i hidtil uset omfang, hvor trafikanter er kommet til skade på Fynske Motorvej. Vigtige oplysninger af hensyn til trafikplanlægning, påpeger overlæge, som advarer om udviklingen på Vestfyn.

Efter en grundig, tidskrævende gennemgang af oplysninger i patientsystemer har Ulykkes Analyse Gruppen fra OUH nu stedfæstet trafikuheldene bag 1215 behandlede patienter fra 2010 til 2016 og fundet frem til, hvor på de fynske motorveje personerne er kommet til skade.

1016 af personskaderne er sket på Fynske Motorvej, hvor der på Vestfyns tosporede motorvejsforløb er kommet markant flere til skade i de senere år.

På strækningen mellem Vissenbjerg og Aarup er antallet af tilskadekomne i årene efter udvidelsen mere end fordoblet i forhold til årene før med en stigning 130 procent. Og fra 53 Odense V til 54 Vissenbjerg er antallet af tilskadekomne trafikanter steget med 75 procent, mens der er kommet 50 procent flere til skade mellem Aarup og Ejby i den sidste af de to perioder.

- Ser man på udviklingen, er der ingen tvivl om, at der er et problem nu på den tosporede del på Vestfyn. Det viste sidste års analyse også, så det holder. Men der er altså også et problem syd om Odense, som man ikke skal undervurdere, siger overlæge Jens Lauritsen, som er daglig leder af Ulykkes Analyse Gruppen.

Avisen har på baggrund af OUH's tal beregnet antallet af tilskadekomne pr. kilometer i de to perioder. Her er der mellem Odense V og Tietgenbyen sket et fald fra 2,57 til godt 2 tilskadekomne om året, mens der fra Odense V til Vissenbjerg er en stigning fra 3,2 til 5,7. På strækningerne Vissenbjerg til Aarup og Aarup til Ejby er der sket stigninger fra henholdsvis 1,8 og 2,9 til over 4 tilskadekomne pr. kilometer.

Om Ulykkes Analyse Gruppen
Ulykkes Analyse Gruppen er en forskningsinstitution under Ortopædkirurgisk afdeling O på Odense Universitetshospital.Formålet er at skabe et kvalificeret grundlag for ulykkesforebyggelse ved at registrere, analysere og formidle oplysning om ulykker.

Ulykkes Analyse Gruppen har siden 1972 udviklet systemer til at beskrive årsager til ulykker hos de cirka 50.000 patienter, der årligt registreres og behandles i skadestuen ved OUH. Resultaterne formidles til beslutningstagere og offentlighed.

Gruppen består ud over Jens Lauritsen af en ledende overlæge, tre andre overlæger, tre sekretærer og en programmør.

Kilde: ouh.dk


Overlæge og daglig leder af Ulykkes Analyse Gruppen ved OUH Jens Lauritsen. Foto: Nils Svalebøg.

Meget få ulykker på tresporet del

Overlægen kalder udviklingen på Vestfyn med langt flere personskader markant. Men selv om antallet af tilskadekomne på strækningen fra Middelfart til Nørre Aaby er faldet fra sammenlagt 24 personer i 2012 og 2013 til seks i de to år efter udvidelsen til tre spor, er Jens Lauritsen forsigtig med at vurdere effekten af det ekstra spor.

- Vi kan se, at der sker meget få ulykker på den del af strækningen, hvor der er tre spor. Men om en udvidelse på andre strækninger vil ændre ulykkesmønstret, kan jeg ikke svare på. Det kommer an på, om der opstår flere eller færre risikosituationer, og det afhænger også af trafikintensiteten. Vi ved også, at nogle behandles i Kolding, så måske er det meget lave antal øst for Lillebælt reelt set for lavt, siger han.

Overlægen forklarer dog, at beredskabsprincipperne er sådan, at tilskadekomne på Fyn hovedsageligt behandles på øen.

Hos Sygehus Lillebælt oplyser presseafdelingen, at den ikke kan bidrage med oplysninger om tilskadekomne fra Fynske Motorvej. Deres patientsystems indretning gør det vanskeligt at udarbejde statistik for, hvor deres patienter har været involveret i trafikuheld.

- Vi beskriver problemet

Når snakken falder på det tredje spor, påpeger den daglige leder af Ulykkes Analyse Gruppen, at det ikke er gruppens lod at finde trafikale løsninger.

- Vores opgave på sygehuset er at fortælle, hvor mange der er kommet til skade, hvor det er foregået og hvornår det er foregået. Det indgår også at beskrive, hvordan problemet ser ud. Men vi har ingen mening om, hvad der skal ske, siger Jens Lauritsen og understreger vigtigheden af, at beslutningstagere får det bedst mulige input til trafikplanlægning og forebyggende indsatser.

- Man skal huske, at det påvirker rigtig mange personer, hver gang der sker en ulykke. Og alt, der kan gøres for at gøre problemet mindre, er vigtigt. Hvis ikke situationen med kødannelser og ulykker bliver løst, vil folk undgå motorvejen og køre andre steder. Og så vil det påvirke blandt andet cyklister, så det er afgørende at få en flydende trafik på motorvejen.


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.

OUH-overlæge efter analyse: - Der er et problem på den tosporede motorvej på Vestfyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce