Nye toner om cykelløb på Storebæltsbroen: Tour de France må godt - Post Nord Danmark Rundt må ikke

Det er billeder som disse fra september 2012, da cykelløbet Aarhus-København gav lange køer ved Nyborg, transportminister Ole Birk Olesen (LA) ikke vil se igen. Derfor har han afvist at tillade cykelløb og motionsløb over Storebæltsbroen. Men han har flere gange understreget, at der kunne gøres en undtagelse for Tour de France. Arkivfoto: Andreas Bastiansen.

Nye toner om cykelløb på Storebæltsbroen: Tour de France må godt - Post Nord Danmark Rundt må ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arrangørerne af Post Nord Danmark Rundt ville gerne have ladet en etape i 2019-udgaven af cykelløbet køre over Storebæltsbroen, men det har transportministeren afvist. Det forholder sig anderledes, når Tour de France kommer til Danmark.

Der er forskel på cykelløb. Og intet over eller bare ved siden af Tour de France. Derfor får verdens mest populære cykelløb særbehandling og lov til at køre over Storebæltsbroen, når Touren rammer Danmark i 2021.

Og det er nye toner i forhold til, hvad transportminister Ole Birk Olesen (LA) tidligere har sagt. For bare tre uger siden forklarede han i et svar til det socialdemokratiske og Nyborg-valgte folketingsmedlem Jan Johansen, hvorfor han ikke vil tillade flere løb - hverken til fods eller på cykel - over Storebæltsbroen.

- Tænk, hvis man skal besøge sin mor på hospitalet, som ligger med alvorlig sygdom og måske skal dø. Tænk, hvis man skal til en begravelse. Tænk, hvis man skal til en vigtig jobsamtale. Tænk, hvis man skal nå et fly på en vigtig rejse, og det så ikke kan lade sig gøre, fordi hr. Jan Johansen har besluttet, at der det eneste sted, man kan komme fra Fyn til Sjælland, skal være et motionsløb.

Og Ole Birk Olesen fortsatte:

- Jeg vil ikke tage ansvaret for den beslutning. Det må hr. Jan Johansen gøre, hvis han en dag bliver transportminister. Storebæltsforbindelsen binder landsdelene sammen og er for mange borgere i realiteten den eneste mulighed for at rejse mellem Fyn og Sjælland. Storebæltsforbindelsen er dermed kritisk infrastruktur.

Det var rimelig klar tale, og spørgsmålet til Ole Birk Olesen var stillet, fordi han har afvist at lade en etape i 2019-udgaven af cykelløbet Post Nord Danmark Rundt køre over broen. Og han holdt i svaret til Jan Johansen 30. januar fast i sit nej. Dog med en vigtig undtagelse:

- Så udgangspunktet er: Nej, der kan ikke være løb på Storebæltsforbindelsen, medmindre, som vi har sagt, at vi har at gøre med en meget stor international begivenhed som for eksempel en start i Danmark af Tour de France.

Prisen for en etape over Storebælt er ukendt

Og det så lige præcis, hvad der bliver tale om.

En Tour de France-start i Danmark har jævnligt været luftet, siden Bjarne Riis stod øverst på sejrsskamlen i Paris i 1996, og selvom transportminister Ole Birk Olesen i 2017 besluttede, at det fra 2018 skulle være slut med både cyklister og løbere på Storebæltsbroen, understregede han allerede dengang, at der kunne gøres en undtagelse for Tour de France.

Det fik i juli 2017 Dansk Folkepartis medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget Kim Christiansen til at bede ministeren redegøre for de økonomiske og trafikale konsekvenser ved afviklingen af en Tour de France-etape over Storebæltsbroen.

Svaret gjorde dog ingen klogere. Sund & Bælt oplyste ifølge ministeren, at eftersom man ikke havde fået en forespørgsel om afvikling af en tour-etape med konkrete ønsker i forhold til tidspunkt, periode, antal vejbaner eller andre forhold, var det ikke muligt at beregne trafikale eller økonomiske konsekvenser af en etape over Storebælt.

Lidt klogere blev Jan Johansen, da han som svar på sit spørgsmål til Ole Birk Olesen i januar i år fik dette svar:

- Sund & Bælt har oplyst, at der på den planlagte dag i august 2019 fra klokken 13.00 til klokken 14.00 forventes at passere omkring 1440 køretøjer i østgående retning på broen. Der er således tale om en travl dag med en del særlig international ferietrafik. Med den forventede trafikbelastning på dagen er der risiko for, at trafikken bliver så tæt, at den vil gå i stå med væsentlig større forsinkelser til følge, forklarede ministeren.

Avisen har indtil videre forgæves forsøgt at få en kommentar fra Kim Christensen til nyheden om tour-etapen over Storebælt.

Nye toner om cykelløb på Storebæltsbroen: Tour de France må godt - Post Nord Danmark Rundt må ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce