• Blandt borgere, virksomheder og myndigheder er der langt fra enighed om, hvor den nye jernbane over Vestfyn skal ligge. Der er dog flest, der foretrækker den dyreste, nordlige forbindelse.

Mens Venstre-regeringen stadig kæmper imod det politiske flertal bag Togfondens planer for en moderniseret jernbane, fortsætter arbejdet med en af de dyreste poster på budgettet - en ny jernbane på en 35 kilometer lang strækning mellem Kauslunde og det vestlige Odense til op mod 4,5 milliarder kroner.

Tre mulige linjeføringer - alle tæt ved den fynske motorvej - har over sommeren været i offentlig høring. Og efter at Vejdirektoratet har modtaget 42 høringssvar står det klart, at det langt fra vil være alle, der vil være tilfredse uanset, hvor den nye jernbane skal fræse igennem den vestfynske muld.

Vil have den dyre

Rent økonomisk er der mange millioner kroner at spare ved at vælge forbindelsen syd om motorvejen eller linjeføringen, der kombinerer de to andre linjeføringer.

Hvis Vejdirektoratet og politikerne bag forliget om Togfonden lytter til flertallet i de berørte lokalområder skal valget dog falde på den nordlige forbindelse, der er mere end 400 millioner kroner dyrere end den sydlige løsning.

Den nordlige forbindelse bliver nemlig både bakket op af lokaludvalg og beboerforeninger i Gelsted, Nørre Aaby, Ejby, Vissenbjerg og Skallebølle og en række virksomheder i industrikvarteret omkring Industribuen i Ejby.

"Den sydlige linjeføring vil være så tæt på landsbyen Skallebølle, at det have meget store konsekvenser for landsbyen og dens udvikling, idet linjeføringen er meget tæt på mange boliger, skolen, børnehaven og fritidsordningen", skriver Skallebølle Beboerforening, mens Middelfart Kommune peger på, at et valg af den sydlige forbindelse vil have store økonomiske konsekvenser.

"Middelfart Kommunes samlede vurdering er, at de mange negative konsekvenser, samt de afledte og langsigtede følgeomkostninger ved den sydlige og kombinationslinjeføringen, vejer tungere end ekstra omkostninger ved den nordlige linjeføring", skriver kommunen.

Kan ødelægge kirken

Det er dog langt fra alle steder, at den nordlige forbindelse er den mest populære. Både borgere, lokaludvalg og det lokale menighedsråd i Indslev peger på, at det vil få enorme konsekvenser, hvis valget falder på den nordlige linjeføring.

Menighedsrådet bag Indslev Kirke peger på, at den nordlige linje ser ud til at ligge så tæt som 60 meter fra kirken, hvilket både vil give store støjgener og risikerer at skabe ødelæggende rystelser.

"Ved begravelser og bisættelser kan det blive svært at overholde en passende fred og pårørendes besøg på kirkegården vil blive stærkt forstyrret. Allerede nu virker motorvejens støj særdeles. Desuden kan vi være nervøse for den påvirkning, rystelser forplantet gennem jorden kan have på vores kirke og kirkegård".

I Vejdirektoratet er projektleder Leif Hald Pedersen allerede gået i gang med at læse de mange høringssvar. Han forstår udemærket godt protesterne fra de borgere og lokalsamfund, der helst ikke vil have en jernbane for tæt på.

- Det er helt naturligt, at borgerne ikke er enige om, hvor banen skal ligge. Og jeg synes, at det er fint, at folk giver udtryk for deres mening, siger Leif Hald Pedersen.

Planen er nu, at Vejdirektoratet hen over efteråret skal lave et oplæg til Transportministeriet og partierne bag forliget om Togfonden, der så skal tage den endelige beslutning om linjeføringen.

Sideløbende vil det politiske flertal bag Togfonden formentligt være nødsaget til at vride armen om på regeringen for at få penge til det fremtidige anlægsarbejde.

Læs rapport om jernbane her

Læs høringssvar her

  • Nyeng_Jonas_Ancher_(2015)_008

    Af:

    Når jeg er på arbejde, skriver jeg både langt og kort om menneskers meninger og liv og om magtmisbrug og udfordringerne i det samfund, vi alle er en del af. Når jeg ikke er på arbejde, lever jeg mit liv i Strib på Vestfyn med min kone og vores to børn. Hvis du har en historie, er du velkommen til at kontakte mig pr. mail eller telefon.

Mere om emnet

Se alle

Enigt byråd: Her er det bedst at placere jernbane

Indslev frygter konsekvenser af ny jernbane

Indslev frygter konsekvenser af ny jernbane

10
Togfonden: Ny jernbane over Vestfyn bliver forsinket i tre år

Togfonden: Ny jernbane over Vestfyn bliver forsinket i tre år