Dansk Folkeparti og regeringen forhandler om, hvor hurtigt broafgiften på Storebælt skal sættes ned. Også udbygning af motorvej og støjdæmpning ved Odense indgår

Broafgiften på Storebæltsbroen sættes ned med 25 procent, og Fynske Motorvej udvides med et ekstra spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest. Det vedtog regeringen og Dansk Folkeparti i slutningen af september, men det er først nu, at de to parter mødes for at blive enige om den nærmere udmøntning af aftalen.

Trafikaftalen

 

 

Regeringen og Dansk Folkeparti indgik i slutningen af september aftale om udvidelse af Fynske Motorvej til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest. Strækningen er 24 km, og det tredje spor vil koste 2,4 milliarder kroner. 

Detailprojekteringen sker til næste år, og selve anlægsarbejdet påbegyndes i 2019/2020. Den nye asfalt vil være køreklar tidligst i 2022.

Aftalen mellem regeringen og DF indebærer desuden, at taksten på Storebæltsbroen sættes ned med 25 procent. Det gælder for både personbiler, lastbiler og tog. Takstnedsættelsen slår først fuldt igennem, når motorvejen er udvidet til tre spor.

I aftalen fra september står, at regeringen og DF vil fastlægge den konkrete model for takstnedsættelsen og motorvejsudvidelsen på baggrund af et oplæg fra regeringen. Det er det oplæg, som DF nu har fået præsenteret.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen er ikke tilfreds med oplægget fra transportminister Ole Birk Olesen (LA). Hvad uenigheden består i, vil han ikke fortælle. Han vil dog godt svare på, hvad der er afgørende for ham.

- Vi skal undgå, at vi får endnu større problemer på Fynske Motorvej ved at gennemføre takstnedsættelsen på Storebælt for hurtigt, siger han.

Oprindeligt ville regeringen allerede fra 1. januar gøre det 25 procent billigere at køre over Storebæltsbroen, men i aftalen fra september står, at takstnedsættelsen først skal slå fuldt igennem, når motorvejen er udvidet. Det sker tidligst i 2022. Spørgsmålet er så med hvor mange procent, at taksten skal sættes ned i årene op til udvidelsen af motorvejen. Det er blandt andet det, der nu skal forhandles om.

Oplever selv uheld

I dag kører cirka 65.000 biler og lastbiler på den vestfynske motorvej hvert døgn, og Sund & Bælt skønner, at en takstnedsættelse på 25 procent vil øge trafikken med 3000-4500 køretøjer i døgnet.

- Og det nytter ikke, at vi skaber mere kaos på Fynske Motorvej. Hver fredag oplever jeg selv problemer med kø og uheld, når jeg skal hjem, siger Kim Christiansen, der bor i Mariager ved Randers.

- Betyder det, at vi ikke får en takstnedsættelse fra 1. januar?

- Nu må vi se, hvad der kommer ud af forhandlingerne, siger transportordføreren.

Trafikken på Fynske Motorvej er især tæt, når folk skal til og fra arbejde.

- Indtil motorvejen er udvidet, kunne det da være en mulighed at gennemføre den fulde takstnedsættelse på 25 procent uden for myldretiden?

- Det er alt det, vi skal have drøftet, siger Kim Christiansen.

Støjproblemer drøftes

Det er imidlertid ikke kun på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense Vest, at trafikken på motorvejen skaber problemer. Også fra Odense Vest til Odense SØ er tæt trafik i myldretiden, og Vejdirektoratet har tidligere for Fyens Stiftstidende lavet beregninger, der viser, at der vil være kritisk trængsel allerede om tre år. Dertil kommer så den øgede trafik, når taksten på Storebæltsbroen sættes ned.

- Jeg er meget opmærksom på, at der kan opstå en flaskehals, men i første omgang glæder jeg mig over, at vi kommer i gang med udvidelsen på Vestfyn, og så må vi se på, hvornår vi kan fortsætte med at få lavet det tredje spor på den resterende strækning. Her er mange beboere også plaget af støj fra motorvejen, siger Kim Christiansen.

Han lover, at han netop vil drøfte støjproblemerne med Ole Birk Olesen.

- Jeg håber, at vi kan få støjdæmpende foranstaltninger med i den pakke, vi nu skal have på plads, siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at svare på spørgsmål om brotaksterne og motorvejsudvidelsen, så længe der pågår forhandlinger.

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Af:

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.

Mere om emnet

Se alle
16
Kort og kontanter tæller ikke: Storebælt-rabat er kun for dem med en aftale

Kort og kontanter tæller ikke: Storebælt-rabat er kun for dem med en aftale

DI jubler: Finanslov vil give flere fynske job

DI jubler: Finanslov vil give flere fynske job

7
Fra nytår: Billigere over Storebæltsbroen

Fra nytår: Billigere over Storebæltsbroen