Nomas myrer sætter fart på eksporten

Noma har sendt Danmark øverst i det globale gastronomiske hierarki med myrer på tartaren og førstepladser i World's 50 Best Restaurants. Den placering vil tænketanken udnytte til at sikre Danmark som gastronomisk hovedstad på globalt plan i 2025. Arkivfoto: Carsten Bundgaard

Nomas myrer sætter fart på eksporten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tænketank vil booste dansk gastronomi med globalt topmøde og regionale netværk. Mellemklassen af restauranter skal få turisterne til at blive længere. Og Vestkysten trænger til et løft, mener fødevareudvikler.

Fødvarer: Nomas myrer satte København øverst på de globale foodies liste over spisesteder, og nu vil to ministre bruge Noma-effekten til at øge eksporten af forædlede fødevarer og trække endnu flere turister til Danmark.

Nomas direktør Peter Kreiner er formand for tænketanken Team Gastro og præsenterede mandag en stribe anbefalinger til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K)) og miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) på Christiansborg, og Gyda Bay fra Food Innovation House i Vejle lyttede i Snapstinget sammen med andre repræsentanter fra den danske fødevarebranche, og anbefalingerne lover godt for fødevareerhvervet og gastronomien.

- Takket være Noma går fødevareinnovationen hurtigere i Danmark, og vi har forståelse for, at man skal spise plantefars og insekter. Nu har Noma fundet vej til regeringens dagsorden, og det er supergodt, vurderer Gyda Bay.

Kort om Team Gastro
Tænketanken Team Gastro har Noma-direktør Peter Kreiner som formand. Rapporten er udarbejdet siden i sommer af en gruppe branchefolk som Dorthe Pedersen fra Meyers Madhus, Mette Hvarre Gassner fra Restaurant Ti Trin Ned i Fredericia og Klavs Styrbæk, som driver Styrbæks i Odense. Den danske fødevareeksport var i 2016 på 108 milliarder kroner.

Danskerne har flyttet sig

Hun var som udviklingschef i Region Midtjyllands fødevaresatsning med til at udvikle plantefarsen Naturli' og har gennem tiden forvaltet omkring 200 millioner fondskroner til udvikling af fødevarevirksomheder i Midtjylland.

- Med tænketankens anbefalinger bliver det synligt for alle os, som arbejder med fødevarer, at vi skal samarbejde, hvis det skal lykkes at få flere turister til Danmark. Det smukke er, at danskerne har flyttet sig. Jeg var med til at starte selskabet bag plantefarsen i 2011, og mange har accepteret plantefars og forstået, hvorfor vi ikke skal spise så meget kød. Tænketanken tager den udvikling et niveau op, så vi kan fortælle om de gode råvarer og gode kokke, som tør lave noget andet, siger Gyda Bay.

Det sidste trin

I dag leder hun den nye virksomhed Food Innovation House i Vejle, som hjælper at skabe innovation og få nye fødevarer frem til de store supermarkedskæder herhjemme. Med i tænketankens anbefalinger er styrkelsen af regionale netværk og fokus på en årlig begivenhed som eksempelvis madfestivalen i Aarhus, og især netværk er vigtigt.

- Innovation kommer nedefra, og små firmaer kan vise deres produkter på madfestivaler, finde samarbejdspartnere og skalere deres produkter op. Det er en fordel, at vi har hele fødekæden og vægt på at kommercialisere de nye produkter. Kun 20 procent af alle nye produkter er på hylderne efter et år, og få andre brancher har så stor en spildprocent, siger Gyda Bay.

- I Food Innovation House arbejder vi med at teste nye produkter i samarbejde med blandt andet kæderne, så de kommer ind på en god måde, siger hun.

Tænketanken ser et stort potentiale i at arbejde med mellemklassen af restauranter, for de internationale foodies skal nok finde frem til Geranium, Kadeau og Mielcke & Hurtigkarl, når de er i København. Men de skal også ud til michelinrestauranterne i provinsen og laget under dem. Her ser Gyda Bay et stort potentiale på eksempelvis Vestkysten, hvor en rapport for et år siden anbefalede bedre mad og færre grillkyllinger med fritter.

- Det vil give et boost at få restauratørerne til at forstå betydningen af at bruge lokale råvarer og fortælle de unikke smagsoplevelser ved at bruge dem, siger Gyda Bay.

Food Innovation House åbner til maj og er 70 procent udlejet, og kokke kommer til at spille en stor rolle her som andre steder i udviklingen af nye kvalitetsprodukter til forbrugerne. Ifølge Gyda Bay er tilberedningsmetoden sous vide sammen med pulled pork og nemme grøntsager eksempler på, hvordan kokke har hjulpet fødevarebranchen til at udvikle populære produkter til forbrugerne.

- Kokke er en stor driver i udviklingen af smage og story telling om fødevarer, selv om det måske er svært at se sammenhængen. De er også med til at drive nye råvarer frem, når vi går på restaurant og går hjem for at genskabe oplevelsen, siger Gyda Bay.

Digitalisering mangler

En ting savnede Gyda Bay under præsentationen af tænketankens anbefalinger: Flere repræsentanter for brancher, som arbejder med turisme, story telling og ikke mindst digitalisering for at få bredt restaurantoplevelse og gastronomi ud til at favne alle sanser.

- Det er enormt flot, at ministerierne nu samarbejder om gastronomi. Jeg tror, at anbefalingerne bliver taget op på grund af den store effekt, vi har haft af gastronomien og ikke mindst det europæiske kulturår i Aarhus. Vi kan løfte gastronomien virkelig meget i Danmark, vurderer Gyda Bay.

Nomas myrer sætter fart på eksporten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce