Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nej tak til økologiske produkter


Nej tak til økologiske produkter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GRØNT: Øget interesse for økologiske varer i storbyer - ikke i Odense
Det er hovedstadsområdet og de større provinsbyer med Århus i spidsen, som trækker salget af økologiske fødevarer fremad - men Odense og Fyn er ikke med i denne udvikling.

Kun 2,5 procent af det samlede salg i Coop Danmarks forretninger i Odense og Svendborg kommuner stammer fra salg af ø-mærkede mælkeprodukter og usprøjtede grøntsager. I Århus Kommune er andelen fire procent, i København syv procent, og den er stigende.

Coop, som sidder på halvdelen af markedet, har opgjort sit økologiske salg kommune for kommune, og på landsplan er afsætningen på et år steget med to procent.

Men det dækker over store forskelle, understreger miljødirektør Mogens Werge.

- Der sker i øjeblikket en polarisering med stigende salg i de større byer i almindelighed, mens afsætningen i små landkommuner er meget beskeden, siger han.

Frederiksberg kommune topper Coops økoliste med et salg på otte procent ud af den samlede butiksomsætning. Syv af ti liter mælk, som sælges på Frederiksberg, er nu økologisk.

Coop kan ikke forklare, hvorfor interessen for de økologiske produkter går udenom Fyn.

Reklamemanden Kim Gørlitz fra bureauet Uncle Grey i Odense har dette bud:

- Det har formentlig noget med den almindelige befolkningssammensætning at gøre. F.eks har Fyn relativt få højtuddannede, men man kan også spekulere i om den nemme adgang til produkter fra landevejen spiller en rolle, siger han.

Nej tak til økologiske produkter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.