Sund&Bælt har linket til film med hagekors. Firmaet ved ikke hvad der er gået galt.
Fik man i går lyst til at gå på internettet og se de nye reklamefilm for Sund&Bælt, fik man sandsynligvis kaffen galt i halsen.

Blandt hyggelige reklamer med Ib og Ib dukkede nemlig et tegn op, som får gåsehuden til at rejse sig på fleste mennesker: hagekorset.

På hjemmesiden www.storebaelt.dk benyttes den populære internetportal You- Tube til fremvisning af 14 nye og gamle reklamefilm. Det vil sige 13 reklamefilm. For trykkede man i går på film nummer otte, fik man pludselig et stort, tydeligt hagekors frem på skærmen efterfulgt af en propagandaplakat fra Waffen SS samt en udsendelse fra Fox News.

Ubehageligt til mode

Det var på baggrund af en henvendelse om den ubehagelige film, at Fyens Stiftstidende i går spurgte Sund&Bælts markedsdirektør Søren Vikkelsø, hvordan sådan noget kan ske.

- Jeg bliver helt ubehageligt til mode, når jeg nu ser det, efter at du har gjort mig opmærksom på det. Det er ikke noget, jeg har lyst til at se mere på. Jeg kan simpelthen ikke forklare dig, hvordan det kan ske. Men jeg kan sige så meget, at det i hvert fald ikke er os, der har linket til den film. Det er stærkt bekymrende, og jeg vil gøre noget ved det, så snart jeg har talt med dig, lød det i går fra markedsdirektør Søren Vikkelsø.

YouTubes skyld

- Men hvordan kan det så alligevel gå til, at en sådan film dukker op på jeres hjemmeside?

- Det er ikke noget, som vi har noget at gøre med. Når man bruger YouTube, kan sådan noget åbenbart ske, men det er altså på YouTube, at der må være linket forkert.

- Men så bliver jeg nødt til at spørge dig, om ikke det er lidt lemfældigt at bruge et medie som YouTube i markedføringsøjemed, når der tilsyneladende ikke er kontrol med, hvad der linkes til?

- I bagklogskabens klare lys er det oplagt at sige ja. Men der er jo tonsvis af virksomheder, der bruger YouTube. Ekstra Bladet for eksempel. Vi valgte at bruge det, fordi vores egen platform ikke understøttede reklamefilmene. Men nu må vi overveje, hvad vi gør. Det her tager vi selvfølgelig straks til efterretning.

- Hvordan har du tænkt dig at handle på det konkret?

- Jeg må snakke med vores medarbejder, der styrer den del af hjemmesiden. For det her problem skal bare løses, lød det i går fra markedsdirektør Søren Vikkelsø.

Få minutter efter interviewet var hele YouTube sekvensen pillet af hjemmesiden.

Om storebaelt.dk har planer om at bruge YouTube igen, er endnu uvist.
  • Fyens Stiftstidende