Nationale test i folkeskolen giver faglige resultater, men der er pædagogiske mangler, viser ny evaluering.

Indførelsen af nationale test i folkeskolen har haft en positiv effekt på elevernes faglige resultater og styrket "evalueringskulturen" i folkeskolen.

Det konkluderer en ny rapport fra Rambøll, som efter bestilling fra Undervisningsministeriet har evalueret de nationale test.

- Evalueringens samlede konklusion er, at de nationale test har en positiv effekt på elevernes faglige niveau, samt at de nationale test i nogen grad har været en medvirkende årsag til en styrket evalueringskultur, der har udviklet sig i folkeskolen i de senere år, lyder det.

Og de bedre faglige resultater skyldes ikke alene, at eleverne er blevet bedre til at gennemføre testene, men at de faktisk er blevet dygtigere til det fag, de er blevet testet i.

- Det tyder på, at lærere og elever har brugt resultaterne af testene til at arbejde på at blive dygtigere i faget, konkluderes det i evalueringen.

De obligatoriske nationale test i folkeskolen, som blev gennemført første gang i foråret 2010, har været genstand for stor debat. Både politisk og i skoleverdenen. Derfor har der også været set frem til resultaterne af den første egentlige evaluering.

Selvom Rambøll-rapporten blåstempler den faglige gevinst ved de nationale test, så viser den også, at der er en række problemer med brugen af testresultaterne.

Blandt andet påpeges det, at lærere og skoleledere kun i lille grad bruger resultaterne til at tilrettelægge undervisningen fremadrettet, og at der er for lidt feedback til eleverne og deres forældre om, hvad de skal arbejde med for at blive bedre.

- Eleverne modtager typisk kollektiv tilbagemelding fra lærerne om testresultater. Den individuelle tilbagemelding til eleverne om styrker og svagheder samt overvejelser om fremadrettede forbedringspotentialer er således mangelfuld, lyder det i evalueringen.

Derfor er der behov for at arbejde videre med at gøre de nationale test bedre, lyder det fra De Radikales undervisningsordfører, Lotte Rod.

- Når vi har valgt at bruge nationale test, så bør de også bruges som et pædagogisk redskab til at gøre eleverne dygtigere, siger hun.