Når kulden rammer: Odenseaner fik smadret forruden af løsreven is

Sådan så forruden ud på Kasper Stougaards bil, efter den var blevet ramt af et vildfarent stykke is fra taget af en modkørende lastbil.

Når kulden rammer: Odenseaner fik smadret forruden af løsreven is

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kasper Stougaard var heldig, at det ikke gik værre, da forruden på hans bil blev ramt af en løsreven flage is, mens han kørte på motorvejen. Isen kom fra taget af en modkørende lastbil.

Vinteren er kommet til landet.

Med temperaturer under frysepunktet skal de danske vognmænd være opmærksomme på, at der ikke er sne og is på ladets tag, som kan være til fare for andre trafikanter.

Det er dog ikke alle chauffører, som er lige grundige med at tjekke deres køretøj, inden de kaster sig ud i trafikken.

Kasper Stougaard blev ramt af et løsrevet stykke is mandag morgen på Fynske Motorvej, da han var på vej mod Jylland i sin Ford C-Max.

- Lastbilen kører i modsatte retning. Det er mørkt, men jeg kan se, at store hvide flager is bliver fejet af taget af vinden og er på vej i min retning. Jeg lukker øjnene et kort sekund og håber, men så rammer et stort stykke min forrude med et ordentligt brag, fortæller han til Fyens.dk

Kapser Stougaard får kørt bilen ind på nærmeste rasteplads, som heldigvis kun er 300 meter forude, og priser sig lykkelig over, at det ikke gik værre.

- Forruden var smadret, og folk kom hen for at se, om jeg var okay. Bilen var fyldt med glas og bakspejlet var blevet slået løst og havde ramt mig i hovedet, men ellers var jeg ok.

- Heldigvis forsøgte jeg ikke at undvige eller bremse hårdt op, for så kunne det have gået meget galt. Og heldigvis havde jeg ikke mine børn med i bilen, siger Kasper Stougaard, der bare ikke forstår, at chauffører og vognmænd ikke skal fjerne deres is fra taget.

Temperatursvingninger gør det svært

Men det er faktisk den enkelte vognmands ansvar at fjerne sne og is fra ladets eller containerens tag. Så sent som i sidste uge mindede Fyns Politi bilister om at holde afstand og lastbilchaufførerne om at få fejet taget.

Hos DTL Danske Vognmænd gør man hvert år medlemmerne opmærksomme på, at de skal huske at feje lastbilerne fri for sne og is.

- Vi har det med som fast punkt i de interne nyhedsbreve, som vi sender ud til medlemmerne. Og hvis man er professionel nok, så kommer det ikke bag på én, at der ligger is oppe på taget, siger Morten Lindbro, som er pressechef i DTL.

Alligevel er der situationer hvert år, hvor løsrevet is rammer andre trafikanter. Morten Lindbro vil ikke forsvare de vognmænd, der ikke får fejet taget, men peger på, at de vekslende temperaturer kan gøre det svært.

- Selv om det er tøvejr, når man skal ud at køre, kan det godt have været frost om natten, hvilket kan gøre det svært at vurdere, siger Morten Lindbrog og tilføjer:

- Det er faktisk ret omfattende at tjekke. Alene det at komme op på taget af lastbil er ikke sådan ligetil. Vi snakker fire, fem meters højde. Det er jo over den grænse, hvor Arbejdtstilsynet stiller krav om stillads. Så det er ikke bare, noget man gør.

Når kulden rammer: Odenseaner fik smadret forruden af løsreven is

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce