Hvor mange venner har du i klassen, har du mobbet andre, og føler du, at du kan henvende sig til din lærer for at hente hjælp?

Det er nogle af de spørgsmål, som eleverne i landets grundskoler kan besvare som led i et nyt tiltag mod mobning: Mobbenøglen, som undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) præsenterer næste torsdag, skriver Berlingske Tidende.

Mobbenøglen er rettet mod lærerne.

Det er et elektronisk spørgeskema, hvor skoleelever på internettet anonymt skal besvare en række spørgsmål om, hvordan de har det i klassen. Læreren behøver så blot trykke på en knap, så regner computeren ud, hvordan det sociale miljø er i klassen, og afhængigt af resultatet får læreren herefter konkrete råd om, hvordan mobning kan undgås.

Eksempelvis vejleder Mobbenøglen læreren i, hvordan han eller hun skal tale med eleverne, og hvor vigtigt det er også at inddrage forældrene og skolelederen.

Mangelfuld

- Jeg forventer, at dette initiativ kan medvirke til at sætte større fokus på mobningen i skolerne. Det er om at finde så mange strenge som muligt at spille på, så den enkelte skole selv kan afgøre, hvordan man bedst bekæmper mobning, siger undervisningsminister Ulla Tørnæs (V).

Professor og tidligere formand for Børnerådet, Per Schultz Jørgensen, påpeger, at den hidtidige indsats mod mobning har været mangelfuld.

- Det er første gang, at vi laver en samlet database, der indeholder konkrete råd og erfaringer fra bl.a. eksperter, lærere og tidligere undersøgelser, siger Per Schultz Jørgensen, der har været med til at udvikle Mobbenøglen.

En undersøgelse blandt danske skolebørn mellem 11-15 år viser, at 11 procent af børnene mobbes med jævne mellemrum.

Og tal fra Dansk Center for Undervisningsmiljø og Børnerådet viser, at hver fjerde elev i 7. klasse har oplevet at blive mobbet inden for de seneste to måneder.