Hver sjette forbruger har indenfor de seneste to år oplevet, at flybagagen ikke er kommet frem til tiden.

Man føler sig helt alene ved bagagebåndet, når de medrejsende har fået deres kufferter og er på vej ud af ankomsthallen i lufthavnen.

Men faktisk er du ikke alene. For omkring hver sjette har indenfor de seneste to år oplevet at stå tomhændet ved bagagebåndet.

Samlet har 14 procent af de danske forbrugere inden for de seneste to år oplevet, at deres bagage er blevet fløjet et forkert sted hen, ikke er kommet med deres fly eller er helt forsvundet.

Og som om det ikke er nok at stå uden tøj og føntørrer - så synes mere end hver tredje, at det er besværligt at anmelde den manglende bagage og få erstatning efterfølgende.

Det viser en undersøgelse, som Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa.

- Mange forbrugere bliver frustrerede og usikre, fordi flyselskaberne ikke umiddelbart giver besked om, at de har modtaget klagen og anerkender forbrugerens krav om erstatning, siger leder af Forbruger Europa Martine Kiding.

- Vores erfaring er, at flyselskaberne har en lang sagsbehandlingstid - nogle gange op til flere måneder - men at forbrugerne i sidste ende får deres erstatning, siger hun i en kommentar til undersøgelsen.

Samtidig siger Martine Kiding, at man skal putte dyre samt skrøbelige ting som computere og smykker i håndbagagen. De bliver ikke erstattet, hvis bagagen bliver væk, eller hvis genstanden går i stykker i kufferten under flyveturen.

- Vi kan se af undersøgelsen, at langt de fleste forbrugere lægger værdigenstande i håndbagagen, så det er positivt, siger hun.

Mere om emnet

Se alle

FAKTA: Gode råd om bagage på flyrejsen