Minister om kø på E20: Det tredje spor trænger sig på

Finansmnister Kristian Jensen, V, (tv) gav sig god tid under besøget hos Langeskov-virksomheden Hydac, hvor han mødtes med direktør Jens Haugaard (th) og med partifællerne Kerteminde-borgmester Hans Luunbjerg og Marianne Machon, der ligeledes sidder i byrådet i Kerteminde Kommune. Både de fynske politikere og det fynske erhvervsliv lægger stort pres på Christiansborg for at få gennemført et tredje spor på E20. Foto: Nils Svalebøg

Minister om kø på E20: Det tredje spor trænger sig på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Finansminister Kristian Jensen (V) forstår erhvervslivets og alle andres irriation over at spilde tid og penge på at holde i kø på den fynske motorvej - og han er selv træt af ufrivillige stop på E20. Fyens.dk mødte ministeren på Langeskov-virksomheden Hydac og bad ham forholde sig til det tredje spor.

- Der kører 65.000 biler og lastbiler på E20 i døgnet, og vi har et erhvervsliv, der skriger på et tredje spor, fordi de taber millioner af kroner hvert år. Hvad siger du til det?

- Det forstår jeg godt, fordi en af de 65.000 biler er ofte min ministerbil. Jeg oplever tit om fredagen, når jeg skal hjem fra København - jeg bor i Herning - så er vi lige kommet ud af trænglsen i København, så går det godt hen over Sjælland og godt hen over Storebælt, og så stopper det på Fyn. Det gør det ikke bare for mig, når jeg skal hjem i weekenden, det gør det også for medarbejdere, der skal frem og tilbage på arbejde, for lastbiler, der skal bringe varer frem, og derfor er det et behov for at kigge på infrastrukturen på Fyn.

- Hvornår får vi det tredje spor?

- Det tredje spor er en nødvendig løsning, men også en dyr løsning. Derfor kan jeg ikke sidde i dag og være julemand og love, hvad der kommer fremadrettet. Da vi overtog regeringsmagten, havde Bjarne Corydon lige opgjort, at han havde lagt planer for fem milliarder kroner mere investeringer, end der var råd til. Og vores første opgave som regering har været at sørge for, at vi kan finde de penge, så vi ikke skulle i gang med at skære ned på allerede vedtagne beslutninger. Derfor har vi svært ved at igangsætte nye store initiativer de første år. Vi prøver hvert år i forbindelse med finansloven at se, hvad der kan komme af nye initiativer, som kan forbedre vores infrastruktur, og som kan skabe de anlægspenge, der gør, at vi har råd til at få en god infrastruktur.

- Selv om du ikke kan lege julemand i dag, så har blandt andre Lars Chr. Lilleholt (trafikminister, red) og Hans Chr. Schmidt (tidligere trafikminister) været ude at foreslå at inddrage nødsporet. Hvad tænker du om den løsning?

- Det er en løsning, som vi skal have undersøgt rækkevidden af. Vi skal sørge for, at hvis nødsporet skal inddrages, så skal det været noget, der bygger op til det tredje spor. Det skal ikke være noget, der forhindrer den rigtige løsning. Det at inddrage nødsporet har vi kunnet se på E45 mod Aarhus give mere luft på kort sigt. Derfor synes jeg klart, det er interessant at få undersøgt nærmere.

Kø på E20 - jo, den kender finansminister Kristian Jensen vældig godt, og han varsler, at regeringen er på vej med nogle konkrete planer, der sætter årstal for, hvornår blandt andet E20 kan forvente en opgradering. Foto: Nils Svalebøg
Kø på E20 - jo, den kender finansminister Kristian Jensen vældig godt, og han varsler, at regeringen er på vej med nogle konkrete planer, der sætter årstal for, hvornår blandt andet E20 kan forvente en opgradering. Foto: Nils Svalebøg

- Så hvis man inddrager nødsporet, vil det ikke betyde, at man ikke kan få et permanent tredje spor?

- Det er vigtigt for mig at sige, at hvis man inddrager nødsporet - hvis det skulle ske - så må det ikke være som en erstatning for det tredje spor. Så er det som trædesten hen mod det trejde spor. Vi kan se med den trafikmængde, der er i Danmark, og den trafikudvikling, der er i hele Europa i det hele taget, at der kommer bare mere trafik. Der kommer større bevægelighed, flere varer, der flyttes, flere turister og borgere, der rejser frem og tilbage på tværs af landet. Derfor bliver der behov for på sigt at få lavet en permanent udbygning også af motorvejen hen over Fyn.

- I 2025-planen er der afsat 22 milliarder til infrastruktur - mener du, at nogle af de penge skal gå til asfalt på E20?

- Det håber jeg, vi kan blive enige om, men det kræver to ting. For det første kræver det, at et flertal af partier i Folketinget bliver enige med regeringen i, at der skal investeres noget mere. Det er jo kun regeringen, der har sagt, at der skal investeres 22 millarder mere. Hvis du kigger på de øvrige partier på begge sider af regeringen, så har de jo ikke sagt, at de er enige i vores plan. Det er den første forudsætning. Den næste er, at vi kan blive enige om, hvordan vi fordeler midlerne. Men vi har netop sagt, at hvis vi skal have et samfund, som hænger sammen med veje, man kan køre på uden at holde i kø, så skal vi investere noget mere. Derfor har vi lagt op til at bruge 22 milliarder mere på infrastruktur frem mod 2025.

- Hvis du kunne sætte dig ned og selv bestemme over de 22 milliarder - ville du så lægge nogle af dem i E20?

- Hvis jeg kunne bestemme, så ville jeg lægge nogle af dem i E20, fordi det er en nødvendig rute for at binde hele landet sammen. Jeg bor som sagt i Herning, og det er dejligt at komme hurtigt ud af København, efter at vi har udvidet vejene hen over Køge Bugt. Men jeg kommer ikke så meget tidligere hjem, fordi den besparelse, jeg har fået på Køge Bugt og på Sjælland, den taber jeg nu på den kødannelse, der især er på Vestfyn. Så hvis Danmark skal hænge sammen, er der et behov for, at vi også får infrastrukturen på Fyn til at være tilstrækkelig - til at tage det pres, der er.

- Synes du ikke, det forpligter at have vedtaget en anlægslov? Den er jo vedtaget for mange år siden.

- Jeg synes, det forpligter. Jeg kommer selv fra et område i Herning, hvor man havde en anlægslov, der var vedtaget laaang tid, inden man fik motorvejen, så jeg ved godt, at det præger og påvirker alle dem, der har en ejendom eller grund, som anlægsloven går hen over. Men jeg ved også, at det kan tage lang tid, og jeg kan som sagt ikke komme og være julemand i dag og komme med hurtige løsninger. Men det er noget, der bliver mere og mere påtrængende, og vi kan se, at i forhold til vejene, så sander det til oftere og oftere - det giver uheld, længere køer, tabt tid, tabt menneskeliv og tabt fortjeneste for virksomhederne. Derfor er der en god investering i at have gode veje.

- Tør du overhovedet sætte et årstal på, hvornår der kommer et tredje spor - eller hvornår nødsporet bliver inddraget?

- Nej, men jeg tør godt sige, at vi fra regeringens side arbejder på at komme med en plan for, hvordan vi udbygger vores veje. Jeg har noteret mig, at også transportministeren har peget på, at E20 er en af de veje i Danmark, der trænger til et løft, og derfor håber jeg på, at vi kan komme med en samlet plan, der sætter årstal på, hvornår vi kan lave forbedringen af vejene i Danmark.

Minister om kø på E20: Det tredje spor trænger sig på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce