Minister måtte stå skoleret: Vestfynsk jernbane kommer

En ny jernbane til højhastighedstog etableres på Vestfyn.

Minister måtte stå skoleret: Vestfynsk jernbane kommer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye transportminister Ole Birk Olesen var fredag eftermiddag i et lukket samråd for at forklare sig

Opdateret

Den nye transportminister Ole Birk Olesen (LA) måtte fredag eftermiddag stå skoleret i en time for at forsikre, at han anerkender, at der er finansiering bag en ny vestfynsk jernbane på Vestfyn.

- Og den forsikring fik vi. Så jeg tør godt love, at jernbanen bliver en realitet, siger Socialdemokratiets finansordfører og næstformand i Finansudvalget, Benny Engelbrecht.

Årsagen til samrådet var, at ministeren i et svar til det fynskvalgte folketingsmedlem Julie Skovsby (S) havde skrevet, at der ikke pt er finansiering til Togfondens projekter, og han derfor anså et spørgsmål om etablering af motorvejsspor og jernbane samtidig for hypotetisk. Det fik så togfondspartierne til at beskylde ministeren for at afgive urigtige oplysninger.

 

Køreplan følges

Før sommerferien besluttede partierne bag Togfonden, S, SF,R, EL og DF, at udskyde etableringen af jernbanen, så den kan anlægges fra 2020 til 2026.

- Og den køreplan holder, siger Benny Engelbrecht.

Julie Skovsby (S), der også deltog i samrådet, er yderst tilfreds med udfaldet.

- Nu har vi fået bragt ministeren tilbage på sporet, siger hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ole Birk Olesen, der i stedet har valgt at udlevere sit talepapir fra det lukkede samråd. Heraf fremgår, at han indledte samrådet med at beklage, at hans svar til Julie Skovsby har givet anledning til misforståelser. Senere skriver han:

"Jeg benægter bestemt ikke, at forligskredsen bag Togfonden - som jo udgør et flertal i Folketinget - har indgået en aftale om en fase 1, hvor de prioriterer penge til at bygge jernbanen over Vestfyn fra 2020. Og jeg benægter heller ikke, at de samlede udgifter for fase 1 ligger inden for de midler, som serviceeftersynet af Togfonden har opgjort."

Jernbanen koster op mod 4,5 milliarder at anlægge og skal sikre højhastighedstog mellem landets største byer. Tre linjeføringer er i spil, og Vejdirektoratet har sendt sin anbefaling af linjeføring. Det er nu op til politikerne at træffe beslutning.

 

 

 

 

Minister måtte stå skoleret: Vestfynsk jernbane kommer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce