Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Militærfly ind i CIA-undersøgelse


Militærfly ind i CIA-undersøgelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Redegørelse om CIA's hemmelige fangeflyvninger skal også se på, om militærfly har deltaget i flyvninger

Regeringen inddrager nu amerikanske militærflyvninger i undersøgelsen af, om den amerikanske efterretningstjeneste CIA har misbrugt dansk luftrum til sine fangetransporter.

En såkaldt tværministeriel arbejdsgruppe arbejder for øjeblikket på en redegørelse om, hvem der har vidst hvad - og hvornår - om efterretningstjenestens hemmelige fangeflyvninger.

Udenrigsminister Per Stig Møller (K) understreger dog i en række svar til Folketingets Udenrigsudvalg, at "kernen" i påstandene om de hemmelige CIA-flyvninger er, at de er blevet gennemført af civile fly og flyselskaber.

- Redegørelsen vil derfor fokusere på denne problemstilling, men forventes for fuldstændighedens skyld at indeholde en beskrivelse af det samlede regelsæt for overflyvninger i dansk, grønlandsk og færøsk luftrum, og dermed også af de regler, som gælder for militære fly, skriver Per Stig Møller.

De amerikanske militærfly er kommet i søgelyset, efter at det er kommet frem, at Danmark - og de andre NATO-lande - siden terrorangrebene i 2001 har givet USA en mere eller mindre ubegrænset overflyvnings- og landingstilladelse for militære flyvninger i kampen mod terror. Tilladelserne nævner ikke med et ord CIA eller fangetransporter. Men der er indicier for, at USA kan have brugt tilladelsen til mere, end regeringen har sagt, at den kan bruges til.

Ifølge amerikanske medier har en række civile fly således tilladelse til at udføre militære flyvninger på kontrakter med et selskab under den amerikanske flåde, Navy Engineering Logistics Office. Blandt de private selskaber med militære kontrakter til civile fly er Premier Executive Transport Services Inc., kendt som et af de hyppigst anvendte dækselskaber for CIA's fangetransporter.

Udvidet tilladelse

Af Per Stig Møllers svar til udenrigsudvalget fremgår det samtidig, at den danske tilladelse har ændret sig på flere punkter siden 2001. Mens tilladelsen i første omgang kun gjaldt "militær fly", så blev den senere udvidet til også at gælde "VIP og andre flyvninger". I dag gælder tilladelsen igen kun for "militær fly".

Og mens Danmark i første omgang tillod "flyvninger og landinger med farligt gods", så er den formulering år for år blevet indsnævret, så de danske myndigheder begyndte at kræve at blive orienteret om sådanne flyvninger for siden også at kræve en deklaration på flyenes farlige last.

Per Stig Møller oplyser endvidere, at i alt 10 lande i dag har en sådan tilladelse til "gennemflyvning af dansk luftrum med statslige militære luftfartøjer, inklusiv Grønland, Færøerne og med farligt gods". Udover USA og en række NATO-lande er det blandt andet også Jordan og Tunesien.

- Det undrer mig, at Jordan og Tunesien kan få en sådan tilladelse, når de ikke er NATO-lande.

Samtidig kan netop de to lande give anledning til bekymring i lyset af oplysningerne, om de kan have været involveret i de ulovlige interneringer, siger Mogens Lykketoft.

Enhedslistens udenrigsordfører, Frank Aaen, mener, at de skiftende tilladelser vidner om en "slingrekurs".

Tidsplanen er nu, at redegørelse skal ligge klar efter sommerferien - men inden Folketingets åbning i oktober.

Militærfly ind i CIA-undersøgelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.