Formanden for Dansk Metal advarer kraftigt mod brug af nødspor. Nu kommer det tredje spor endnu længere bag i køen, forudser han.

Hvorfor skal vi på Fyn nøjes med en gedesti, når politikerne på Christiansborg har smidt millioner af kroner efter andre motorveje i Danmark med relativt få biler. Det er alt for uambitiøst at inddrage nødsporet til kørsel i myldretiden.

Sådan siger forbundsformanden for Dansk Metal i Danmark, Claus Jensen, der selv bor på Nordfyn.

Han blander sig i debatten, fordi mange af hans medlemmer kører på motorvejen.

- Det her handler om at skabe vækst i Danmark og sikre arbejdspladser. Fynske Motorvej er presset til det yderste, og så nytter det ikke at lave en lappeløsning. Der er jo forlængst vedtaget en anlægslov for det tredje spor. Og vi har ventet og ventet.

- Skulle du så ikke klappe i hænderne, når regeringen i finanslovsudspillet vil sætte penge af til en ombygning af nødsporet?

- Det løser kun problemet meget akut, og vi risikerer, at der i stedet går måske 15 år, før vi så får den egentlige udvidelse. Og allerede om få år vil der være massive problemer på motorvejen, selv om nødsporet tages i brug. Men fra Folketinget vil det hedde, at Fyn jo lige har fået et millionbeløb til nødsporet, så nu skal pengene gå til andre steder i landet, forudser metalformanden.

- Væksten bremses

Fynsk Erhverv og de fynske borgmestre har ellers skabt fælles fodslag og tidligere givet deres støtte til en hurtig nødsporsløsning, fordi problemerne er så akutte. Spiller du ikke hasard ved at slå en kile ned, så der ikke er tale om en samlet fynsk kamp?

- Nej. Det er at spille hasard at inddrage nødsporet, fordi den rigtige løsning så lader vente på sig. Fyn tænker simpelthen for småt. Fynske Motorvej skubbes igen bag ud i køen, når de store infrastrukturprojekter skal prioriteres.

Men realiteten er jo, at hverken regeringen eller Socialdemokratiet på noget tidspunkt har sagt, at de har 2,3 milliarder til det tredje spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest. Så hvor skulle de penge lige komme fra?

- Der er sat gang i en Femernforbindelse til et kæmpe milliardbeløb. Der er lavet motorveje i Nordjylland, til Sønderborg og en række andre vejstrækninger er der postet penge i. Det handler om at ville investere i vækst. Min påstand er, at det vil være dyrere at undlade at investere i en øget fremkommelighed på den centrale motorvej over Fyn, siger Claus Jensen.

Oplever selv kø

Metal-formanden peger på, at regeringen ønsker et fleksibelt arbejdsmarked med stor mobilitet.

- Men det hjælper jo ikke af den enkelte at kræve fleksibilitet, hvis samfundet ikke stiller et ordentlig vejnet til rådighed. Mine medlemmer pendler længere end nogensinde. Og stigningen er størst på Fyn. Det nytter så ikke, at folk spilder tid på motorvejen. Min egen hustru blev for eksempel forsinket en time den anden morgen, da der igen var sket et uheld på motorvejen, siger formanden for Dansk Metal.

Han kører ofte selv på motorvejen fra hjemmet i Skamby og til forbundshuset i København.

- Så jeg kender alt til problemerne, siger han.

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Af:

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.

Mere om emnet

Se alle
13
E20 vs. E45: Ole Birk kryber uden om spørgsmål om motorvej

E20 vs. E45: Ole Birk kryber uden om spørgsmål om motorvej

11
Mens Fyn venter: Minister vil have udvidet jysk motorvej

Mens Fyn venter: Minister vil have udvidet jysk motorvej

12
Også uden nødspor: Ambulancerne skal nok komme frem

Også uden nødspor: Ambulancerne skal nok komme frem