Mere praktik på seminarierne


Mere praktik på seminarierne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoleledere ønsker mere praktik under skolelærernes uddannelse. Det vil lette overgangen til den virkelige verden, lyder ekspertvurdering

Det kan være en barsk omgang at gå fra livet som lærerstuderende til selv at stå med ansvaret for en klasse bag katederet. Et flertal af landets skoleledere efterlyser derfor, at uddannelsen bliver forlænget med et år til fem år blandt andet til mere praktik.

Det viser en rundspørge, som Berlingske Tidende har lavet.

God idé, mener professor på Danmarks Pædagogiske Universitet Per Fibæk.

- De studerende efterspørger mere praktik, og der er også meget, som tyder på, at nyuddannede lærere er for dårligt udrustet til at klare de praktiske udfordringer i skolen, siger Per Fibæk.

Mere praktik vil gøre overgangen mere gradvis, lyder det.

Stort tidspres

Per Fibæk mener desuden, at tidspresset under uddannelsen i dag generelt er for stort.

En del lærere hopper tidligt fra faget, og den flugt kan man ifølge Per Fibæk mindske med en længere uddannelse med mere vægt på praktik.

Han mener, at man bør skæve til Finland, hvor man har en femårig læreruddannelse på universiteterne, og hvor der er langt flere ansøgere end, der kommer ind.

Den nye læreruddannelse er kun et år gammel, og organisationen Skolelederne mener derfor, at det er for tidligt at drage konklusioner.

Men formand Anders Balle siger.

- Jeg er enig i, at der er problemer med læreruddannelsen. Mit ønske har været, at de studerende skulle mere i praktik, end de er i den nuværende uddannelse, siger Anders Balle.

Virkelighedschokket

Lærerne selv er positivt indstillet overfor et ekstra år til uddannelse med mere praktik.

- Jeg kunne godt forestille mig en fireårig grunduddannelse, hvor man efterfølgende blev ansat i en uddannelsesstilling. Vi har brug for at få opkvalificeret praktikken. Men jeg tror nu ikke, at vi kan helt kan fjerne chokket over at møde praksis og virkeligheden, siger Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening.

Den ny læreruddannelse skal evalueres og løbende justeres på baggrund af forslag fra en følgegruppe med børne- og kulturchefernes formand, Per B. Christensen som formand. Han mener ikke, at det er nødvendigt med gennemgribende ændringer af reformen for at sikre en bedre praktik.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) erklærer sig enig i skoleledernes ønske om, at de nyuddannede lærere bør forberedes bedre på virkeligheden.

- Man kan med fordel indføre et års undervisning som led i læreruddannelsen, og det kan godt være det femte år, siger Bertel Haarder, der mener, at det er muligt at gennemføre en sådan ordning inden for de nuværende rammer for læreruddannelsen.

(ritzau)

Mere praktik på seminarierne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce