Lyset slukkes: Nu skal du holde bedre øje på motorvejen

Flere vejtavler på E20 over Fyn mister som et forsøg belysningen om natten. Vejdirektoratet slukker for lyset frem til 1. juni for at spare energi. Hvis det viser sig muligt at have lyset slukket i de mørke timer, vil direktoratet beslutte, om det skal udbredes til resten af motorvejsnettet. Arkivfoto: Michael Bager.

Lyset slukkes: Nu skal du holde bedre øje på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Som et forsøg slukker Vejdirektoratet belysningen af i alt 46 store vejvisningstavler over motorvejene ved Odense, på Vestfyn og ved Aarhus.
  • Det kan blive sværere at aflæse tavlerne i mørke, erkender Vejdirektoratet, som ønsker at spare energi.

Kan du se, hvad der står på vejskiltet om natten, hvis det ikke er belyst? Og betyder det overhovedet noget for, om du kan finde vej?

Det vil Vejdirektoratet finde ud af på den hårde måde: Frem til 1. juni slukkes belysningen af de store vejvisningstavler på udvalgte motorvejsstrækninger om natten.

Det sker for at spare energi, oplyser Vejdirektoratet. Belysningen af de i alt cirka 430 såkaldte portaltavler, der hænger over de danske motorveje, koster årligt omkring 650 megawatttimer i energi, hvilket ifølge Vejdirektoratet svarer til energiforbruget i cirka 150 parcelhuse.

På Fyn vil bilisterne kunne se det (eller også vil de ikke) på to strækninger af E20 og på en del af Svendborgmotorvejen.

På E20 gælder det fire tavler før og efter det store motorvejskryds Odense i det sydøstlige Odense, fire tavler i centrum af krydset og fire tavler på Vestfyn på strækningen fra Staurby til Asperup.

På Svendborgmotorvejen slukkes lysene på fire tavler syd for motorvejskryds Odense og på tre tavler nord for krydset.

Illustration: Vejdirektoratet

- Vi arbejder løbende på at mindske vores energiforbrug, både af hensyn til miljøet og af økonomiske hensyn. Og da de store motorvejstavler sluger rigtig meget energi, når de belyses om natten, har vi besluttet at prøve, om vi kan undvære belysningen af dem, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Michael Aakjer Nielsen i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at man i Vejdirektoratet udmærket er klar over, at det manglende lys kan betyde, at tavlerne bliver sværere at aflæse - særligt når der dannes dug eller opstår rimfrost.

- Vores vurdering er dog, at det faktum, at der skiltes på motorvejene i flere omgange - samt at trafikanterne i langt større omfang end tidligere benytter navigationssystemer i deres biler - gør, at det ikke vil være en væsentlig gene. Men det er netop det, vi skal afprøve i praksis, siger Michael Aakjer Nielsen.

Forsøget vurderes, mens det foregår

Slukningen af lyset på tavlerne begynder 26. og skulle ifølge Michael Aakjer Nielsen være gennemført 28. februar.

- Vi slukker for i alt 46 belysningsanlæg, og nogle af stederne kan vi gøre det pr. distance, men en del steder skal vi have en mand ud og slukke for anlægget.

Når lysene er blevet slukket, vil der ikke være belysning af de udvalgte trafiktavler på noget tidspunkt af døgnet.

Forsøget, som også omfatter et antal tavler over motorvejene til Aarhus, slutter 1. juni, men Vejdirektoratet vil undervejs vurdere konsekvenserne for trafiksikkerheden. Når forsøget er slut, skal direktoratet afgøre, om natteslukningen kan gøres permanent, og om den kan udbredes til hele det danske motorvejsnet.

Lyset slukkes: Nu skal du holde bedre øje på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce