DLT danske vognmænd opfordrer medlems-virksomheder til at lave en sikkerhedspolitik.

Underdirektør i DLT - Danske vognmænd, Ove Holm, synes det lyder af mange, når Fyns Politi i går skrev 24 bøder på bare to timer ved en razzia på den fynske motorvej i går.

- Det lyder lidt uforståeligt, at politiet kan skrive så mange bøder på så kort tid, og det er selvfølgelig ikke sikkert, at alle chaufførerne taler i deres firmatelefon, men derfor skal de jo alligevel bruge head-set.

- I vores branche er der flere virksomheder, der er blevet mere opmærksomme på ikke at ringe så meget til deres chauffører, og i stedet sende beskeder, der kan læses, når bilen holder stille, siger Ove Holm.

Brancheforeningen gør meget for at informere medlems-virksomhederne om trafiksikkerhedskampagner, men fokus er i forvejen højt i branchen.

- Trafiksikkerhed generelt ligger meget højt på vores dagsorden på alle mulige planer. Telefonerne er en vigtig brik i det spil, og det fokuserer vi direkte på med vejledningsmateriale lavet af Rådet for sikker trafik. Vi opfordrer også vores virksomheder til at lave en disideret trafiksikkerhedspolitik, fortæller Ove Holm.

En trafiksikkerhedspolitik vil sige, at transportvirksomheden nedskriver en politik, og kommunikerer til chaufførerne, hvad man gør og ikke gør i en virksomhed.

- Nogle har også sanktioner, hvis politikken ikke bliver overholdt. De kan jo være mere eller mindre håndfaste, bemærker underdirektøren.