Lockouten er trukket i langdrag, og allerhelst vil de tilbage på arbejde. De er dog ikke trætte af at demonstrere.

Lockouten af folkeskolelærerne er igang på fjerde uge. Selvom de ikke har kunnet arbejde, holder de langt fra ferie. Dagligt er der mange aktiviteter, som lærerne skal deltage i.

Ifølge tillidsrepræsentant for H. C. Andersen Skolen i Vollsmose, Line Mørk, så har de fleste lærere rigeligt at se til, med at deltage i de mange demonstrationer og øvrige aktiviteter.

- Der er en forventning om, at man deltager, men der er også forståelse for, at det for mange er svært at få dagen til at hænge sammen. Lærernes børn kommer heller ikke i skole. Der bliver givet elastik nok til, at tingene kan hænge sammen, siger hun.

Forskellige holdninger blandt lærerne

Line Mørk fortæller også, at lockouten har givet anledning til mange faglige diskussioner, når lærerne på H. C. Andersen Skolen mødes.

- Og på vores skole er der jo mange, som er politiske anlagt, siger hun

- Der mange holdninger, men der er også højt til loftet. Og der er mange sideordnede problemstillinger. Man kan være grundlæggende uenig i, at DLF (Danmarks Lærerforening, red.) har valgt, at man skal sikres forberedelsestid. Det kan der være nogle, der er uenige i. Og så er der nogen, der kan mene noget om, hvorvidt den danske model reelt set er under pres. Det kan der også være forskellige holdninger til, siger Line Mørk.

Hun afviser, at lærerne på H. C. Andersen Skolen er blevet trætte af at demonstrere.

- Nogle gange kan man komme i tvivl om, hvorvidt det ændrer noget, men det ændrer ikke ved, at man gerne vil kæmpe for det, siger Line Mørk.

Opslidende at skulle forklare sig

For Rikke Johansen, der er tillidsrepræsentant for lærerne på Kroggårdsskolen i Odense og styremedlem af Odense Lærerforening, er det vigtigt, at kollegerne samles under lockouten.

- Det hjælper, at man kommer ud og snakker med folk, der står i samme situation, i stedet for at man sidder derhjemme. De tilkendegivelser vi får fra folk, det giver også et boost, siger hun.

Hun fortæller dog også, det er opslidende, hele tiden at skulle forklare, hvad konflikten går ud på set fra lærernes synspunkt. Det kan for eksempel handle om de faktuelle oplysninger om lærernes arbejdstider, som hun mener, KL har fordrejet. Og det må lærerne være forberedte på at skulle forklare.

- Man skal forholde sig til lockouten og folks spørgsmål såsom: Kan det virkelig passe, at I kun underviser 16 timer om ugen?, siger hun og tilføjer:

- Det kan godt virke opslidende at skulle sige det samme igen og igen, men generelt mærker vi stor opbakning og forståelse, siger Rikke Johansen.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
4
Løbende lærer: Ikke den samme gnist

Løbende lærer: Ikke den samme gnist

2
Børns Vilkår: Lockout er som skilsmisse

Børns Vilkår: Lockout er som skilsmisse

Lockout: Langeland har sparet 2.040.000 kr.