GLIDEBANE: To broer på Odense-Svendborg- banen skubbet på plads
Når man skal flytte en jernbanebro cirka 41 meter mod venstre, er det efter samme princip, som hvis man taber en klat magarine på gulvet og glider i den - også selv om broen er 87 meter lang, 8,5 meter bred og vejer rundt regnet 1252 ton.

Margarine-eksemplet var i hvert fald, hvad projektlederen ved Hünnebeck Danmark A/S, Manley Ahlman Olsen, brugte, da han i går skulle forklare bageren i Ringe, hvordan man flytter broer.

Som et led i byggeriet af Svendborgmotorvejen er man nødt til at skifte blandt andet jernbanebroen over Rute 9. Den er simpelt hen for smal til, at man kan lave en motorvej under den.

For at genere mindst muligt er den nye bro blevet bygget 41 meter fra den allerede eksisterende jernbanebro. Mens byggeriet har stået på, har togene kørt mere eller mindre uforstyrret mellem Svendborg og Odense.

Men i går var det tid.

Togtrafikken blev indstillet den 11. juli og siden er spor, sveller og den eksisterende bro blevet fjernet, mens fem glidebaner er blevet etableret hen til den rigtige position for broen.

Hele den nye bro skulle i går skubbes de 41 meter sidelæns mod venstre. Et projekt der var sat til at vare otte til 10 timer. Glidebanerne er lavet af stålprofiler, hvorpå der er rullet et to millimeter tykt stålbånd - og oven på igen er der placeret teflonplader, som er smurt ind i silikonefedt. Broen skubbes rykvis hen over glidebanerne ved hjælp af donkrafte med en slaglængde på 800 millimeter.

Efter et par udsættelser af "glidetidspunktet" meldte den projektansvarlige Manley Ahlman Olsen i aftes, at alt gik som smurt.

Han forventede, at broen ville ramme sit rigtige leje her til morgen ved fire-tiden.
  • fyens.dk