Kovending i Fynbus: Fra sparerunde og nedlagte ruter til million-plus

Den bebudede sparerunde i Fynbus blev afblæst i februar, men inden da havde bølgerne gået højt i blandt andet Nyborg, hvor gymnasieelever frygtede for uddannelsesbussen. Den var ikke i sigtekornet, forsikrede Fynbus, men det havde mange svært ved at stole på. Arkivfoto: Michael Bager

Kovending i Fynbus: Fra sparerunde og nedlagte ruter til million-plus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2017-regnskabet for de regionale ruter i Fynbus viser et overskud på godt en million kroner i stedet for det to-cifrede millionbeløb, der var i spil for et par måneder siden

Fra to-cifret millionunderskud til plus på godt en million.

Det er virkeligheden for de regionale ruter i Fynbus, som for få måneder siden stod overfor et helt andet scenarium: en sparerunde på et to-cifret millionbeløb.

Sparekniven, som havde sigte mod de regionale ruter 110 og 920, skabte vild furore og uro på de berørte strækninger i blandt andet Faaborg og Nyborg og ikke mindst i Fynbus-bestyrelsen. Her udbrød der en verbal fight mellem Odense og nogle af de mindre kommuner, som ikke ville bøde med dårligere busruter som følge af besparelser, der blandt andet bundede i forsinkelser på grund af letbane-graveri i Odense.

Den hidsige diskussion mellem land og by løjede af, da sparerunden blev afblæst, fordi Fynbus opdagede en intern regnefejl, og nu er regnskabet for 2017 og dermed de faktiske tal for det offentlige trafikselskab på gaden, og for den regionale del viser det, at et forventet underskud på 14,4 millioner kroner er vendt til et overskud på 1,1 million.

Det var en menneskelig fejl og en fordelingsnøgle, som var forkert og derfor gav forkerte tal hele 2017. Det er naturligvis rigtig ærgerligt, og vi havde ikke meldt en sparerunde ud, hvis vi havde haft kendskab til fejlen dengang.
Carsten Hyldborg, direktør i Fynbus
Fynbus
Fynbus er et offentligt trafikselskab.

Selskabet er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark.

Fynbus driver tre hovedområder: regional bustrafik, bybustrafik i Svendborg og Odense og lokaltrafik med f.eks. skolekørsel.

Kommuner og regionen bestiller busruter hos Fynbus, som står for administrationen.

I bestyrelsen for Fynbus sidder repræsentanter for de fynske kommuner og regionen.

Medlemmerne vælges hvert fjerde år i takt med kommunalvalget.

Formand for bestyrelsen er Morten Andersen (V), borgmester i Nordfyns kommune.

Carsten Hyldborg er direktør i Fynbus.

Menneskelig fejl

Omvæltningen fra stort minus til lille plus skyldes flere ting, hvoraf regnefejlen er en af dem, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg til Fyens.dk.

- Vi kan konstatere, at 2017 ser bedre ud end den krisesituation, vi var i. Det ser ok ud, siger direktøren.

- Vi har fået en ekstraordinær indtægt fra DSB på 5,8 millioner kroner i stedet for 3,3 millioner, vi har nedlagt stoppesteder i Odense, vi har omlagt en rute, vi har sparet penge på vores nye kontrakt med Tide-bus, og så blev R-busnettet ikke ført ud i livet. Det sparede vi også en del penge på, forklarer direktøren, der stadig ærgrer sig over regnefejlen, som udløste den varslede og siden aflyste sparerunde.

- Det var en menneskelig fejl og en fordelingsnøgle, som var forkert og derfor gav forkerte tal hele 2017. Det er naturligvis rigtig ærgerligt, og vi havde ikke meldt en sparerunde ud, hvis vi havde haft kendskab til fejlen dengang. Men ud fra de forudsætninger, vi havde, mente vi, at det var på sin plads. For vi kunne ikke køre med et meget stort underskud på de regionale ruter - det ville ikke hænge sammen, siger Carsten Hyldborg.

Sparerunden der blev aflyst
I januar stod Fynbus over for en sparerunde på ca. 10 millioner kroner.

Besparelserne skulle findes på de regionale ruter.

Region Syddanmark bruge hvert år 100 millioner på ruterne.

Rute 110/111 mod Faaborg og 920 mod Nyborg var i sigtekornet.

Årsagen var ifølge Fynbus faldende passagertal- og indtægter.

Letbane-arbejdet i Odense C blev angivet som en af hovedårsagerne.

En intern regnefejl i Fynbus blev afdækket i starten af februar.

Regnefejlen aflyste sparerunden.

Sul på pengekassen

Samlet har regnestykket fra underskud til overskud rykket sig godt 15 millioner kroner, hvoraf regnefejlen tegner sig for cirka fem millioner. Næste år får Fynbus ikke en ekstraordinær indtægt fra et uafklaret regnestykke med DSB, og selv om Carsten Hyldborg forventer, at 2018 bliver et roligt år uden store forskydninger, er spørgsmålet, om Fynbus har sul på kroppen og pengekassen nok til at investere i f.eks. det R-busnet, som blev skrinlagt, fordi passagerantallet er dykket voldsomt.

R-busnettet, der skulle sikre halvtimesdrift og hurtige busforbindelser mellem de største omegnsbyer og Odense, skulle have været i fuld drift i 2017, men da passagertallet dykkede voldsomt, var der ikke plads i budgettet, og de hurtige busser kom aldrig ud af garagen.

Om de skal det, bliver en af de kommende opgaver for Fynbus-bestyrelsen at tage stilling til.

- Hvis tingene kører, som de gør i dag, og der ikke sker store udsving i 2018, kan vi forvente et lille plus på fem millioner på den regionale ramme fremover. Spørgsmålet er, hvad vi kan - eller skal - gøre med det. Der skal ikke meget til at forrykke tingene, og vi er ikke sikre på, at vi kan lave nye tiltag, siger Carsten Hyldborg.

En af de store ubekendte er stadig passagerudviklingen og dermed også indtægterne. Indtil 2015 havde Fynbus i en lang årrække kun oplevet stigende passagertal, men da letbane-arbejdet i Odense begyndte, dykkede antallet af buspassagerer. Odense Kommune har stillet store spørgsmålstegn ved, om Fynbus har hold i sine billetter og bud på årsager til passager-frafaldet, og Fynbus har bestilt en uvildig rapport, som skal klarlægge hovedårsagerne.

Kovending i Fynbus: Fra sparerunde og nedlagte ruter til million-plus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce