Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Køreplanen holder - når bussen er tom

En tur med Fynbus.
Foto: Jørgen Hansen/Fyens Stiftstidende

Køreplanen holder - når bussen er tom

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kan Fynbus overholde den nye køreplan? Det spørgsmål skulle undersøges. Derfor satte Fyens Stiftstidendes udsendte sig ind i bussen med en klar forventning: Den cirka tre en halv times bustur fra Odense over Faaborg og Svendborg til Odense igen ville være forsinket. Den forudsigelse blev gjort til skamme.

Bag rattet i bussen til Faaborg sidder Lars Frost i blå skjorte og orange Kansas-bukser og er glad for at være tilbage på arbejdet. Han har ikke så travlt: Der er kun to passagerer. 

- Det er værre for de andre. De har knap nok tid til at gå på toilettet eller spise, siger han og fortæller, at chaufførerne er mest under pres omkring fyraften, hvor alle skal hjem.

Samtidig snegler bussen sig mod Faaborg med omkring 60 km i timen. Alligevel når den Faaborg i fin stil - og til tiden.

Det passer folkepensionisten Svend Ernst godt. I de sidste to uger har han som billøs i Hillerslev været ”på spanden”.

- Men chaufførerne skal da have noget hviletid, så de kan slappe af og komme på toilettet. Det må da være nødvendigt, som han siger.

I bussen mod Svendborg tager Gunnar imod. Han er også i god tid med en næsten tom bus. Til gengæld har han kollegaer, der er brudt sammen midt på ruten og sad og græd i trafikken på grund af stress.

En anden chauffør fortæller i Svendborg, at han ”kun” var 15 minutter forsinket i dag. Og så havde han i øvrigt også prøvet at holde på Stationsvej i Odense i syv minutter, fordi tre busser blokerede vejen foran ham. De nye køreplaner bandes langt væk.

En næsten mennesketom bus kører fra Svendborg. Lars Mouritzen stiger på undervejs. Han er hjemmevejleder, så han har i strejkeperioden cyklet op til 80 kilometer hver dag. Men han forstår chaufførerne.

- Det er heldigt, at vejret var godt, ellers havde jeg nok ikke den store forståelse, smiler han.

Tre en halv lang time er gået, og Fyens Stiftstidendes udsendte er i Odense til tiden. Formentlig fordi busserne er næsten tomme.

Busplanen er lavet til busser uden passagerer, bemærker den sidste chauffør da også.
Fakta
Svend Ernst: - Men chaufførerne skal da have noget hviletid, så de kan slappe af og komme på toilettet. Det må da være nødvendigt.

Køreplanen holder - når bussen er tom

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.