Kinesiskejet togkæmpe melder sig klar til kamp om S-togene

MTR Nordic melder sig klar til at byde ind på S-togsnettet.

Kinesiskejet togkæmpe melder sig klar til kamp om S-togene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et politisk flertal har aftalt S-togsdriften skal i udbud. MTR Nordic, der opererer tog i Sverige, er klar.

Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er blevet enige om, at sende S-togsdriften i udbud og samtidig indføre førerløse tog. MTR Holding, der driver metro og tog verden over, melder sig klar til at byde ind på opgaven.

- Vi er som sådan parat til at byde ind på både drift og vedligeholdelse, når S-togene bliver sendt i udbud. Det har vi ganske meget erfaring med, siger Public Affairs Manager i MTR Nordic Erik Pauldin.

- Vi ser et stort potentiale. De store byer vokser verden over, og offentlig transport kommer til at spille en større og større rolle.

MTR Nordic er ejet af den globale, Hongkong-baserede koncern MTR Corporation. MTR Nordic driver metroen og togsystemet i Stockholm, mens koncernen driver tog i blandt andet Storbritannien, Hongkong og Australien.

DSB har indtil nu stået for driften af S-togene, der er den mest lukrative del af forretningen. Der har dog længe været kritik af driften.

DSB's regnskab for tredje kvartal viser, at punktligheden i S-togene er faldet til 91,3 procent fra 92,6 procent året før.

- Hvis S-togene har nogle problemer i dag, så er der plads til forbedringer i fremtiden, siger Erik Pauldin.

- Det vil selvfølgelig være en stor udfordring for det selskab, der vinder kontrakten, men vi mener, at vi har gode muligheder for rent faktisk at gøre en forskel.

- Vi har lavet mange forbedringer i Stockholm, når det kommer til punktlighed og kundetilfredshed.

Ifølge MTR Nordics egne tal har man øget punktligheden i Stockholms metro fra 93,5 procent i 2010 til nu 97,7 procent og kundetilfredsheden fra 78 til 84 procent.

Samtidig siger Erik Pauldin, at danskerne ikke behøver at frygte prisstigninger.

- I Stockholm er billetpriserne afgjort politisk, så det har vi ikke nogen indflydelse på.

- Sådan er det mange steder i verden, så det er et forhold, vi er helt klar til og også vil være parat til at arbejde under i København, siger han.

FAKTA: Sådan fungerer togtrafikken i Danmark
Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale vil sende driften af S-tog i udbud til en aktør, der har erfaring med førerløse tog. Samtidig skal togstrækningen København-Malmø sendes i udbud.

Allerede i dag er der flere togstrækninger, der er sendt i udbud. Læs om togdriften her:

* DSB står for driften af langt de fleste togstrækninger i Danmark.

* DSB er en selvstændig virksomhed, der er ejet af staten, og drives på et forretningsmæssigt grundlag.

* DSB modtager årligt kontraktbetaling fra staten for sine ydelser - herunder at køre tog, hvor det ikke er rentabelt.

* Det første udbud fandt sted i 2003 med udbuddet af den regionale togdrift i Midt- og Vestjylland.

* Virksomheden Arriva vandt udbuddet, genvandt kontrakten i 2009 og har siden fået forlænget den, så Arriva står togdriften på strækningen frem til 2020.

* Alle folketingets partier undtagen Enhedslisten blev i juni 2017 enige om, at alle seks togstrækninger i det midt- og vestjyske igen sendes i udbud i 2020 for en otteårig periode med option for forlængelse i to år.

* Det er følgende strækninger:

Aarhus-Langå-Struer

Struer - Thisted

Aarhus-Skanderborg - Herning

Herning-Skjern

Skjern-Esbjerg

Esbjerg-Ribe-Tønder

Struer-Herning - Vejle

Odense - Svendborg

* Mens DSB og andre står for driften af togene, står Banedanmark for skinner, køreledninger og signaler.

* Banedanmark er en statsvirksomhed under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Kilder: DSB, Arriva, Banedanmark, Transportministeriet.
FAKTA: Her tjener og taber DSB sine penge
Der tegner sig et politisk flertal for at investere i førerløse S-tog og sende driften af S-togsnettet i udbud.

S-banen er en af de få aktiviteter i DSB, der giver overskud i sig selv. Se her, hvordan resultaterne er for DSB's togbaner:

* Samlet resultat for hele DSB 2016

- Omsætning: 11 milliarder kroner.

- Resultat: -1,7 milliarder kroner (Udløst af store nedskrivninger på IC4-tog.)

* Fjerntog mellem København og Aalborg/Esbjerg/Aarhus

- Passageromsætning: 2099 millioner kroner.

- Resultat: 48 millioner kroner.

* Lokaltog i Region Vest (Jylland og Fyn)

- Passageromsætning: 483 millioner kroner.

- Resultat: -845 millioner kroner.

* Lokaltog Region Øst (Sjælland, Lolland og Falster)

- Passageromsætning: 678 millioner kroner

- Resultat: -938 millioner kroner.

* Øresundsdriften

- Passageromsætning: 648 millioner kroner.

- Resultat: -137 millioner kroner.

* S-tog

- Passageromsætning: 1506 millioner kroner.

- Resultat: 54 millioner kroner.

* Samlet resultat uden indtægter fra statslig kontrakt

- -1818 millioner kroner.

* Resultat fra togdrift inklusive indtægter fra statslig kontrakt

- -1 millioner kroner.



Kilder: DSB's årsrapport 2016, strækningsregnskab,

Kinesiskejet togkæmpe melder sig klar til kamp om S-togene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce