Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Karoline er sat på græs


Karoline er sat på græs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den kom før McDonald's klovn, før Kellogg's Frosties-tiger og meget lang tid før Harry fra DSB.

Da Karoline-koen blev skabt var den et moderne og banebrydende markedsføringsredskab for salget af smør og ost. Og den slog straks igennem både i Danmark og på de meget vigtige eksport-markeder.

På onsdag er det 50 år siden, at grafikeren Grete Rich afleverede den endelige udgave af sit logo - den rød- og hvidternede ko med struttende yver og en blomst i munden.

Flere generationer af børn havde stor fornøjelse med at klippe og samle papudgaver af den glade figur, som i kæmpestørrelse også satte sit præg på de danske eksportfremstød. Også puslespil og malebøger spredte sig med hast.

Det var også koen, der stod i spidsen, da Karolines Køkken fra 1972 husstandsomdelte kogebøger - kaldet madlavningens svar på højskolesangbogen.

Karoline blev skabt som redskab mod et stort smørbjerg i dansk mejeribrug, og både opskrifter og ko blev kædet sammen med smør, fløde og fed ost. Da fedt-forskrækkelsen holdt sit indtog i 1990'erne, blev det et problem.

Derfor ses Karoline-koen ikke længere på produkterne i supermarkedet - heller ikke dem, der er opkaldt efter koen.

Men i udlandet kan kunderne igen glæde sig over koen på varer fra danske mejerier som Kirkeby Cheese Export og Uhrenholt.

Karoline er sat på græs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.