Karoline er sat på græs


Karoline er sat på græs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den kom før McDonald's klovn, før Kellogg's Frosties-tiger og meget lang tid før Harry fra DSB.

Da Karoline-koen blev skabt var den et moderne og banebrydende markedsføringsredskab for salget af smør og ost. Og den slog straks igennem både i Danmark og på de meget vigtige eksport-markeder.

På onsdag er det 50 år siden, at grafikeren Grete Rich afleverede den endelige udgave af sit logo - den rød- og hvidternede ko med struttende yver og en blomst i munden.

Flere generationer af børn havde stor fornøjelse med at klippe og samle papudgaver af den glade figur, som i kæmpestørrelse også satte sit præg på de danske eksportfremstød. Også puslespil og malebøger spredte sig med hast.

Det var også koen, der stod i spidsen, da Karolines Køkken fra 1972 husstandsomdelte kogebøger - kaldet madlavningens svar på højskolesangbogen.

Karoline blev skabt som redskab mod et stort smørbjerg i dansk mejeribrug, og både opskrifter og ko blev kædet sammen med smør, fløde og fed ost. Da fedt-forskrækkelsen holdt sit indtog i 1990'erne, blev det et problem.

Derfor ses Karoline-koen ikke længere på produkterne i supermarkedet - heller ikke dem, der er opkaldt efter koen.

Men i udlandet kan kunderne igen glæde sig over koen på varer fra danske mejerier som Kirkeby Cheese Export og Uhrenholt.

Karoline er sat på græs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce