Mål elevernes kreativitet. Sådan lyder et nyt forslag fra De Konservative. Totalitært projekt mener DF.
Elever i folkeskolen skal ikke længere kun måles på deres evner til at bøje verber og løse formler. De Konservatives uddannelsesordfører, Rasmus Jarlov, foreslår nu at lave trinmål for elevernes evner til at kunne samarbejde, være innovative, kreative og sociale.

- Vi skal supplere de snævre faglige mål med trinmål, der ser på elevernes alsidige kompetencer. Vi bliver nødt til også at styrke de bløde værdier i folkeskolen, siger Rasmus Jarlov.

Hans udtalelser kommer i kølvandet på Skolerådets forslag til Undervisningsministeriet om at indføre nye trinmål, der skal måle elevernes alsidige udvikling i 3., 6. og 8. klasse. Den alsidige udvikling skal måles på elevernes kompetencer inden for samarbejde, innovation, kreativitet og social formåen.

Rasmus Jarlovs udtalelser falder dog ikke i god jord hos Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Marlene Harpsøe, der mener, at regeringspartiet er "totalt langt ude" .

- Det virker som et totalitært projekt, hvor man vil have alle eleverne til at opføre sig ens på de alsidige kompetencer. Jeg frygter, at læreren kommer til at være subjektiv, når personen skal bedømme om eleven er social, for det er der ikke noget facit for, siger Marlene Harpsøe.

Rasmus Jarlov forstår imidlertid ikke Dansk Folkepartis kritik. Han understreger, at de nye trinmål ikke skal indgå på elevens eksamensbevis, men kun supplere de faglige trinmål. Han håber, at sommeren vil frembringe et politisk flertal til de nye trinmål.

- Forhåbentlig har vi til sommer et politisk flertal for de nye trinmål, der skal til for at måle elevernes alsidige udvikling. På den måde får vi et afbalanceret syn på elevernes kunnen, så det ikke kun tager udgangspunkt i det faglige, siger Rasmus Jarlov.

Han vil endnu ikke sige noget om, på hvilke klassetrin de nye mål skal gælde, og hvordan lærerne skal måle elevernes kreativitet, innovation og sociale kompetencer.