Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jernbane ramler ind i gas- og elledninger


Jernbane ramler ind i gas- og elledninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny jernbane til Ringsted skal løfte den kollektive trafik, men den kræver store omlægninger af gas- og elkabler for op mod 400 millioner kroner.

En ny jernbane mellem København og Ringsted kolliderer med både gas- og elkabler, hvilket kan gøre projektet hundredvis af millioner dyrere. Den ny jernbane over Køge Bugt til en pris på 10 milliarder kroner står centralt i politikernes forsøg på at skabe en bedre jernbane i Danmark.

Alternativet til et helt ny jernbane er at udbygge den nuværende strækning via Roskilde, og Trafikstyrelsen er netop nu ved at undersøge de to muligheder.

Politikerne har afsat de 10 milliarder kroner i trafikplanen fra januar, og både DSB, Banedanmark og trafikforskere peger på, at den ny jernbane har flest fordele.

Men både Dong Energy og gasselskabet HNG gør i høringssvar til undersøgelsen opmærksom på, at jernbanen rammer ind i deres kabler og ledninger. Dong mener, at det kræver omlægninger af kabler for 280 millioner kroner. Og HNG har 21 kilometer gasledning, der også skal lægges om, hvis jernbanen skal køre langs Køge Bugt.

- Det er stålledninger, og de er dyre. Det er vores fordelingsnet med et højt tryk, og det kan komme til at koste over 100 millioner kroner, siger Leif Kjær, der er anlægschef i HNG.

Gasledningen er sikret ved servitutter, og derfor skal omkostninger indregnes i prisen for jernbane.

En række kommuner kæmper for, at politikerne på Christiansborg skal vælge at udvide den nuværende jernbane og droppe idéen om at bygge en ny. Høje Taastrups borgmester Michael Ziegler er blandt dem, og han mener, at de nye oplysninger om ekstra udgifter til at kompensere for omlægning af ledninger er et eksempel på, at prisen på den ny jernbane er ude af kontrol.

- Det er som om, der er et spil i gang, hvor det for alt i verden ikke må komme frem, hvad nybygningsløsningen kommer til at koste. Nødvendige milliardomkostninger holdes hemmelige og de økonomiske beregninger fordrejes, så investeringen i nybygningsløsningen ser fordelagtig ud, siger Michael Ziegler.

Jernbane ramler ind i gas- og elledninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.