Den succes, dansk film og tv oplever i disse år, skal nu omsættes til økonomisk succes i den hidtil største samlede satsning på eksportmarkedet inden for branchen.

Det sker med Denmark on Screen, et treårigt initiativ, som Producentforeningen har taget initiativet til. Fremstødet gennemføres i samarbejde med danske tv- og produktionsselskaber, og det sker med opbakning fra Eksportrådet.

Den første offensiv iværksættes på MIP-TV, den internationale tv-festival, i Cannes i slutningen af marts. I en lejlighed på festivalbyens hovedstrøg, La Croisette, slår 11 produktionsselskaber samt Danmarks Radio og TV 2 sig ned for at vise udenlandske branchefolk det bedste, som dansk fjernsyn kan byde på.

- I princippet taler vi om at afsætte danske historier med en dansk identitet og en universel appel, hvad enten det gælder tv eller film. Ikke om danske udgaver af den mainstream-underholdning, der flyder på alle verdens kanaler til alle tider, siger sekretariatschef Klaus Hansen fra Producentforeningen.

Denmark on Screen omfatter seks hovedområder: Tv-produktioner, spillefilm, dokumentarfilm, tegnefilm, reklamefilm og computerspil.

Budgettet for tv-fremstødet i Cannes lyder på godt 650.000 kr. Heraf yder Eksportrådet knap halvdelen, og rådet har lovet at se velvilligt på anmodninger om støtte til de senere fremstød.