Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Internationalt fremstød for dansk film, tv og computerspil


Internationalt fremstød for dansk film, tv og computerspil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den succes, dansk film og tv oplever i disse år, skal nu omsættes til økonomisk succes i den hidtil største samlede satsning på eksportmarkedet inden for branchen.

Det sker med Denmark on Screen, et treårigt initiativ, som Producentforeningen har taget initiativet til. Fremstødet gennemføres i samarbejde med danske tv- og produktionsselskaber, og det sker med opbakning fra Eksportrådet.

Den første offensiv iværksættes på MIP-TV, den internationale tv-festival, i Cannes i slutningen af marts. I en lejlighed på festivalbyens hovedstrøg, La Croisette, slår 11 produktionsselskaber samt Danmarks Radio og TV 2 sig ned for at vise udenlandske branchefolk det bedste, som dansk fjernsyn kan byde på.

- I princippet taler vi om at afsætte danske historier med en dansk identitet og en universel appel, hvad enten det gælder tv eller film. Ikke om danske udgaver af den mainstream-underholdning, der flyder på alle verdens kanaler til alle tider, siger sekretariatschef Klaus Hansen fra Producentforeningen.

Denmark on Screen omfatter seks hovedområder: Tv-produktioner, spillefilm, dokumentarfilm, tegnefilm, reklamefilm og computerspil.

Budgettet for tv-fremstødet i Cannes lyder på godt 650.000 kr. Heraf yder Eksportrådet knap halvdelen, og rådet har lovet at se velvilligt på anmodninger om støtte til de senere fremstød.

Internationalt fremstød for dansk film, tv og computerspil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.