Indsigt

For to år siden flyttede virksomheden Interacoustics fra Assens til Middelfart. Det hjalp på rekrutteringen, men til gengæld er trafikken på motorvejen blevet en udfordring.

- Hvorfor flytte en virksomhed, der var solidt funderet i Assens, til Middelfart?

- Vi havde ligget i Assens i 48 år, men det var svært at tiltrække folk og rekruttere dertil. Det gik fint, når vi endelig havde fået dem lokket til, og de lærte virksomheden at kende, men det var ikke let at komme så langt. Det var især folk fra Trekantområdet, som valgte os fra. De syntes, at vores virksomhed var spændende, men at vi lå for langt væk. Så vi gjorde det dels for at få et større geografisk område at rekruttere fra, dels for at få en anden synlighed ved motorvejen.

- Hvad har flytningen betydet for jer?

- Vi får flere ansøgere til stort set alle vore job. Udvalget er blevet større, og der er kommet flere kvalificerede ansøgere. Jeg syntes, flytningen var fantastisk timet med, at der kom tre spor på motorvejen - jeg så det som en bonus. Det var så lidt af en streg i regningen, at man ikke førte de tre spor helt til Odense.

- Vil det sige, at I har fået et større opland at rekruttere fra, men til gengæld andre problemer på grund af motorvejstrafikken?

- Ja. Procentdelen af medarbejdere, der kommer fra Odense er steget, efter at vi er flyttet. Folk opfatter det at komme fra Odense til Middelfart som nemt, så de har ingen bekymringer, når de søger job. Men jeg kan høre på mine kolleger og medarbejdere, at trafikken på E20 er en udfordring. Vi har 150 medarbejdere i Middelfart, og cirka en tredjedel af dem kommer fra Odense-området. Men de bruger lang tid på at komme frem og tilbage fra Odense. Det er et problem, der skal løses.

- Ellers?

- Ellers vil det betyde, at folk på et tidspunkt bliver trætte af at køre frem og tilbage, og at vi med tiden ikke kan rekruttere fra Odense, og det vil jeg da være ked af. Vi har behov for god infrastruktur på Fyn, og vi har behov for en god sammenhængskraft og for, at man ser Fyn og Trekantsområdet som ét. Vi har jo ikke offentlig trafik som et muligt alternativ, og der er vist ingen af vores medarbejdere, som benytter sig af den. Medmindre de har bilen på værksted.

- Hvordan tror du, I havde klaret jer, hvis I ikke var flyttet til Middelfart?

- Jeg tror, vi havde klaret os okay, men det var blevet endnu vanskeligere at rekruttere. Vi vil gerne vokse, og hvis vi skal det, er det et must, at vi kan tiltrække dygtige medarbejdere. Det er en fordel for os at ligge ved motorvejen, og hvad der så sker med den og andre transportmidler kan kun forrykke det til den gode side.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
8
Fynsk minister fastholder: Brug af nødspor er vejen til det tredje spor

Fynsk minister fastholder: Brug af nødspor er vejen til det tredje spor

3
Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

3
Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear

Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear