Medieforlig

Den lokale avis kommer under pres, når mediestøtten skal fordeles, frygter formanden for Jysk Fynske Medier, Gert Eg. Også selv om politikerne vil det stik modsatte.

Millionpulje: De mediehuse, der har hovedsæde uden for København bliver taberne, når mediestøtten skal fordeles. Det frygter formanden for Jysk Fynske Mediers bestyrelse, Gert Eg, på baggrund af de signaler, der er udgået fra Christiansborg forud for forhandlingerne om mediestøtten.

Det er især planen om en public service-pulje, der får Gert Eg til at advare mod en skævvridning mellem københavner-aviserne og de medier, der hører til i provinsen.

- Risikoen er, at man undergraver de lokale avisers mulighed for at have lokale redaktioner med faste bemandinger derude, hvor danskerne bor og lever deres liv. Det er ikke bare en trussel mod den lokale avis, men også mod de lokale samfund, siger Gert Eg.

Planen om en særlig medie-pulje, som alle medier kan søge om midler fra, er vokset i Venstres baghave, men adskillige partier på tværs af folketingssalen bakker ideen op. Ifølge planen skal der skæres 400 mio. kr. i støtten til Danmarks Radio og 100 mio. i støtten til private mediehuse. Pengene skal samles i en pulje på en halv mia. kr., som kan søges, hvis man har et passende projekt.

Som af fodre hunden med egen hale

- Der er tre problemer i den model, siger Gert Eg.

- For det første tager man 100 millioner fra dagbladene, som vi så kan søge om at få igen bagefter. Det er jo den gamle historie om at fodre hunden med dens egen hale. For det andet vil pulje-tanken være et alvorligt opgør med den journalistik, vi kender i dag. Hvis vi skal springe fra projekt til projekt, kan lokale medier ikke opretholde fast bemanding af redaktionerne ude i landet. Hvis journalistikken skal være baseret på projektansøgninger, vil det - for at sige det ligeud - give en pokkers masse bøvl og papirarbejde. Men det betyder også, at vi ikke kan planlægge driften af et mediehus. Normalt driver man jo en forretning efter hvor mange penge, man har - og ikke efter hvor mange penge, man tror, man har.

Det tredje problem, som Gert Eg ser ved pulje/ansøgnings-modellen er, at nogen skal vurdere de projekter, der kan få mediestøtte.

- Efter min mening er det en ubehagelige tanke, at den frie journalistik først skal godkendes. Jeg har svært ved at se, hvordan det kan gøres uden at blande sig i det journalistiske indhold. Det vil være dybt problematisk, hvis det for eksempel er politikere, der fra projekt til projekt skal bedømme, om det er noget, der kan gives mediestøtte til. Den vurdering ligger efter min mening bedst hos avisernes redaktører, og derfor bør ideen om en medie-pulje droppes hurtigst muligt.

Mere støtte end nu

Bestyrelsesformanden ser til gengæld gerne, at politikerne sætter handling bag ordene om, at den lokale og regionale journalistik skal støttes mere, end den bliver. Lige fra Dansk Folkeparti over SF og Socialdemokraterne til Venstre har meldingerne været, at medierne i provinsen skal tilgodeses, når mediestøtten fordeles.

I sidste omgang fik københavneraviserne 233 mio. kr., mens mediehusene i provinsen måtte deles om 130 mio.

- Målet er det rigtige, men værktøjet er forkert. Der er noget indlysende galt i, at de otte såkaldt landsdækkende københavneraviser får så stor en del af støtten. Samlet har de kun 18 medarbejdere ansat i provinsen - og det siger sig selv, at det giver et skævt mediebillede. Min vurdering er da også, at der er stor politisk forståelse for, at støtte til lokale medier også er støtte til de samfund, der ligger uden for København. Derfor er det efter min mening fint i tråd med regeringens ambitioner om at styrke sammenhængskraften i Danmark med blandt andet udflytning af statslige arbejdspladser, at provinsens medier bliver styrket.

- Men hvis man vil bevare seriøse medier i provinsen, skal det være gennem direkte støtte, som dagbladene selv forvalter. Og ikke gennem et system, der skal godkende, hvad vores journalister skal beskæftige sig med, siger Gert Eg.

Det forventes, at kulturminister Mette Bock kommer med regeringens medieudspil i løbet af få dage.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Kommentar: Opgør med det velkendte medielandskab

Kommentar: Opgør med det velkendte medielandskab

Medieordfører: Ro på, der er penge på vej til provinspressen

Medieordfører: Ro på, der er penge på vej til provinspressen

Kommentar: Opgør med det velkendte medielandskab

Kommentar: Opgør med det velkendte medielandskab